Många mer vingar

5/11 2017
Kära vänner. Jag är så glad att ni besöker min blogg ibland. Bara så ni vet.
Vi får stå ut med lite fler fågelbilder, det är nu, under de senaste veckorna som de riktigt stora mängderna har dragit över Öland. Jag har försökt vara ute i den mån jag har haft tid, men vill liksom inte missa det här.
 
Jag har inte jagat så mycket rariteter. har satsat på att uppleva sträcket och de rastande fåglarna mer än att lägga timmar på att gå och hoppas att en enda individ vill visa sig för mig. Vis av erfarenhet så vet jag att de nästan aldrig gör det så länge jag är på plats.
 
 
För någon vecka sedan var det ett massivt sträck av vitkindade gäss. I våras sträckte det upp runt 450 000 gäss i Östersjön. Nu var det dags för dem och deras avkommor att återvända söder ut. När nordan satte in hände det plötsligt. den här morgonen strömmade de ut över södra udden och ut över sjön , söder ut mot blekingekusten.
 
 
De var verkligen över allt, hela förmiddagen. framåt kl 11 började det talas om att 85 000 ex hade sträckt iväg.
Sedan följde några dagar med minst lika många per dag.
 
Men så fanns det ju de som tog det lite lugnare, tex gåhägern och storskarvarna.
 
Viggar. De gråa sidorna är spår efter sommarens honlika så kallade eklipsdräkt.
 
 
Att se maten flyga förbi. havsörn och vitkindade gäss.
 
Skådare på post.
 
 
Gäss i rörelse.
 
 
Skarvar på tork. unga havstrutar och en kråka i bakgrunden.
 
grupposering.
 
Någon ko brukar få smyga sig med. det är svårt att missa dem. Det är rätt många där nere nu.
 
Storskrakshona
 
 
 
 
Bläsand, hona tror jag.
 
 
Uddens linslusar är prutgässen
 
 
En havsörn betraktar en norsk skuta som kommer väldigt nära land.
 
Å sträck på benen.
 
Snatterand
 
Morgonbestyr
 
Kunde inte låta bli att ta med den här uppsynen.
 
Ibland dräller det verkligen av kungsfåglar. det brandgula på hjässan tyder på hanne. Till våren har mycket av det gula slitits bort och det brandgula framträder tydligare, passande nog lagom till häckning.
 
Tuffa små flyttfåglar.
 
Rödhaken gör en nästan alltid glad.
 
På span efter något gott kryp.
 
 
Väntade på en strömstare en morgon vidFfrösslundabron, den var förstås inte på plats för tillfället .....
 
 
---- men det dök bla upp en havsörn, lite småmobbad av en duvhök i stället.
 
 
Och så kom det en ensam och övergiven trana. Tranans lockrop läte lite extra angeläget, fick jag för mig.
 
 
I stället för strömstare blev det en fin vinterstare.
 
När jag rotade runt vid Stenåsabadet en morgon satt det plötsligt och lite oväntat en varfågel inne i ett buskage. Kanske den var ute efter någon liten kungsfågel.
 
 
Vattringen på bröstet kan tyder på ungfågel.
Det blev kunsfågeln som fick lite käk i stället. En bärfis sitter fint i morgonsolen.
 
Ett ofta skådat fenomen på östra sidan. Vågor som rullar in mot vinden varvid topparna blåser av, det blir fint i motljus.
Nu har det lugnat sig betydligt. domherrar och gråsiskor lite här och var. Man anar en vinter någon stans. men helt dött blir det ytterst sällan.
 
Ha det nu bra och frid på er.
 
Foto och illustration | |
Upp