In i högsommaren

7/1 2017 Lördag
 
ja nu står högsommaren för dörren även om det är svårt att tro med regn och nordvindar.
Egentligen borde jag packa och dona. jag drar snart på semesteräventyr och hoppas på mängder av fotogenika miljöer och upplevelser.
så av två stora anledningar kommer den här bloggen
1) jag vill förse mina kära läsare med något att se på, så ni inte tror jag lämnat jordelivet utan att säga till.
2) jag vill ha så nya bilder som möjligt i bloggen så innan jag drar i väg vill jag få ut de här så de inte ligger och skvalpar när jag kommer hem med ny fräscha bilder.
 
Det ska bli riktigt fint att komma i väg på långsemester igen. Vintern och våren har varit brutal och gåiniväggenväggen har stått lite för nära mellan varven. Den vill man ju helst undvika.
Tur man har naturen att fördjupa sig i i ibland.
 
 
Eller i trädgården för den delen
 
Det där suckulentexprimentet verkar ha funkat.
 
 
 
Vid den här tiden så gå det alldeles för fort i trädgården.
det blir väl till att formklippa kirskålen så småning om.
 
 
 
Man kanske skulle släppa lös ett gäng får i träggårn. Men jag tror inte vi har samma syn på vad som ska sparas och inte. De går nog enbart på smaklökarna.
 
Första skörden vall någonstans på östra sidan
 
Spinn på skogskornell (tror jag) tidigt och ovanligt artval (i så fall).
 
De gör nog störst nytta ute på sjömarkerna i alla fall.
 
Stenskvättehane
 
 
Buskskvättehane
 
En fälthare bakifrån. Japp, det såg ni.
Att lyssna både framåt och bakåt samtidigt.
 
Storskrakehona
 
Allt otämjt med päls är svårt att inte fotografera. En hare i så kallad harmiljö.
 
Våra skator är lite extra långstjärtade. Kanske de har finska förfäder. Det finns en skatras i Finland med lite längre stjärtar än de som  normalt finns här. fenneca tror jag den heter. Många skator flyttar över östersjön så varför skulle inte en finne kunna falla för en snygg ölandsskata. Det har ju hänt förut.
 
Midsommaren firades på bästa sätt i Roslagen. Även dör finns havsörnarna.
 
Och vid mitt midsommartält satt en dag Tessan och funderade.
 
 
Nu är vildrosornas tid. Tänk på det. det finns mer än bara "nyponrosor" där ute. Jag lär mig dom aldrig.
 
Det övergivna
 
 
Någon har samlat ihop det mest värdefulla.
 
i ån såg jag bäverringar på vattnet, men de ville inte visa sig mer än så.
 
En ringduva gör kvällstoilette.
 
Den gamla smedjan.
 
Det var länge sedan jag skrev om större skrikörnen Tönn. han har nu mer blivit könsmogen och fått en ny sändare. När han närmade sig sin häckningsplats i Estland stängde man av visningen för att låta honom häcka i fred. Till hösten får vi följa han mot Spanien igen, eller vart han nu väljer att ta vägen.
Tönns lillebror var på Öland någon vecka i våras. Tyvärr blev det ingen bild på honom.
 
Å så var det ju en badbild på hunden som skulle till också.
 
jag lyssnar oförtrutet vidare på mina ljudböcker. Senaste listan la jag ut 5e mars. Sedan des har följande böcker belyssnats,
  • Oscar Levertins vänner av och med Martina Montelius 
  • I tystnaden begravd av Tove Elsterdal läst av anna Maria Käll. mkt bra om svenskarna som for till Ryssland i början på 1900talet.
  • Torsten Flinks sjävbiografi läst av han själv. Intressant och massa kändis skvaller.
  • Sky blue och maskrosljusen, läsare Ellen Fosti. Inga bestående minnen.
  • Bli som stor av Stina Stoor, Norrländskt är alltid bra.
  • Fursten av Machravelli Intensivt läst av Micke Persbrant.
  • Anteckningar från källarhålet F Dostojevskij.
  • Hunden av Kerstin Ekman läsare Helen Brodin. Kerstin är suverän.
  • Mannen från Albanien av Magnus Montelius, mkt bra
  • Flugfiskaren dotter av Thereze Ingmarsson, nja
  • Främlingen av Harlan Corben läst av Reine Brynulfsson, läsvärd
  • Barabas av Per Lagerkvist. Fantastiskt språk.
  • Tvångströjan av Ajno Trosell, egen läsning mkt bra och norrländskt.
  • I Winervalt står träden kvar av Elisabeth Åsbrink. Om judar på flykt och Kamprad, oerhört bra.
  • Lutzen 1632 av Bo Eriksson
  • Dvärgen av Per Lagerkvist. vilken gynnare!
  • Karesuando III Mörkertid av Lars Pettersson, läst av lars Johansson. fortsatt mkt bra
  • Kalla stjärnor blinka av Ingemar Dahl, läst av Ludvig Josephsson. Stenålder nutid kunde ha blivit bra men tyvärr.
  • Silvergruvan av Selma Lagerlöf. Selma är Selma.
  • De oroliga av Linn Ullman om Bergman och Liv. mkt intressant och givande.
  • Näckens döttrar av Frida Arven Rosesund läst av My Holmsten, nja
  • Den blide av F Dostojevkij läst av Håkan Mohede, Dostojevskij är Dostojevskij.
  • Ivan Iljitjs död av F Dostojevskij.
  • Den lille hjälten av F Dostojevkij.
  • Vita nätter avF Dostojevkij.
  • Processen av F Kafka läst av G Hobertsdorfer. Suverän
  • Mästaren och Marguerita av Michel Bulgakov. Ryskt är bra, den här är magnifik.
  • Dubbelgångaren av F Dostojevkij
  • Vitlöksballaderna av Mo Yan läst av den suveräne Torsten Wahlund, mkt intressant och bra.
  • Händelser vid vatten av Kerstin Ekman bra läst av katarina Everlöf
  • I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson läst av Kristina Adolfsson, Början är bra sedan blir den lite märklig.
  • Inga gudar jämte mig av Caroline Eriksson läst av Torsten Wahlund, då blir det bra. Om den giftmördande prästen i Värmland på 1860talet 
  • Inferno av A Strindberg läst av Anders Wahlén. Strindberg är rolig

Det är otroligt vad mycket bra böcker det finns.

 

Ha nu en riktigt bra högsommar, vi hörs till sensommaren. Då hoppas jag ha båten i sjön.

 

FRID

 

 

 

 

 
Foto och illustration | |
Upp