Grådagar

8/2 2017
 
Det var några riktigt fina dygn för någon vecka sedan hög luft, tämligen varmt och helt vindstilla.
Folk började prata om vår känslor, men ändå, det var ju knappt februari.
 
Jag tillbringade en skymning uppe på Landborgskanten i jobbsyfte och det såg ut så här.
 
 
 
Några timmar senare, i gryningen, såg det ut så här. En långa räcka grådagarna hade börjat, men då visste vi inte att det skulle bli så långdraget och att det sedan sakta skulle glida in i vinterkylan igen.
Jag skrev tidigare att om ljusa kalla dagar med snö på marken är rena eldoradot för trevliga fotomotiv för naturfotografen, så är grådagarna verkligen rena motsatsen.
Hur oinspirerande som helst.
 
 
Men skam den som ger sig har jag tänkt och tagit med kameran ut i alla fall.
 
 
Nere vid båthamnen kunde man nu se på tångvallen hur högt sjön gick upp under stormen Gorm. Jag är glad att min båt var hemtagen de dygnen.
 
Att plåta fåglar med tele under de här sviktande ljuset är oftast inte helt framgångsrikt.
 
Storskrakar och gräsänder
 
 
 
Fäholmen i vinterdis.
 
 
 
 
Mitt i gråvädertiden bar det av till Stockholm ......
 
..........för att stötta Yngsta dottern i Förvaltningsrätten med hennes överklagan på det negativa assistansbeslutet hon fick i september. Nu återstår ytterligare väntetid innan hon vet hur hon ska gå vidare med sitt liv.
 
Gråväder och Stockholmstrafiken är en livgivande kombination.
Men vi träffade mina föräldrar och mina systrar och svågrar. det gjorde allt så mycket roligare.
Däremot hittade vi inga prinsessemlor, så den jakten fortsätter oförtrutet.
 
Åter hemma på Öland så var det inte mycket snö kvar. Sparkturerna blev ofantligt korta.
 
Fortsatta vandringar längs havet håller dock energin uppe.
 
Besöker den fantastiska platsen "Svärdsliljekärret", hemligt dold inne på ön, nu vintrigt annorlunda.
 
 
 
Och så var det dedär med den gulhuvade gulsparven som dyker upp hemma ibland.
Jag skulle ju försöka få en bättre bild på den.
Jag satt ut en Actionkamera inställd på att slå på vid rörelse. Den fick stå någon timme, och när jag gick igenom minneskortet på kvällen så satt han där.
Och här är filmen
 
De klippen ska senare ingå i en större produktion som nu ligger på klippbordet.
Funderar nu på vilken musik/ljud jag ska ha på Storfilmen.
Jag tar gärna emot förslag.
 
 
Jag har fortsatt mitt intensiva ljudbokslyssnande på storytell. Den senaste listan jag la ut var den 22/11 2016. från och med dess har jag lyssnat på följande.
 
11 åringen av Staffan Westerberg
Simon och Ekarna av Marianne Fredriksson läst av Helena Brodin
Kreutzersonaten av  Leo Tolstoj läst av Martin Halland
Vikingablot av Catharina Ingelstad Sundberg läst av Tomas Nordström, om Birka
Vikingasilver
Vikingaguld
Berättelserna av och med  Torgny Lindgren, riktigt bra.
En julgäst och andra berättelser av Selma Lagerlöf läst av Marianne Holmberg
Trädens uppror, av och med Elisabeth Hermodsson, nja
Löparens hjärta av Magnus Torgeby läst av Magnus Schmitt, Om att flytta ut i skogen. Intressant.
Mörkrädd av Andreas Roman läst av Morgan Alling, om att flytta ut i skogen ;)
Herre och dräng av Leo Tolstoj, tungt bra.
Nu vill jag sjunga dig milda sånger av och med Linda Olsson fin skildring
Skillnaden mellan lingon och blåbär av Anna Ovesson och läst av Fredde Granberg, Nja
Sommarboken av Tove Jansson bra
Körkarlen av Selma Lagerlöf, japp en klassiker
Två systrar av Åsne Seierstad , Mycket intressant och givande.
Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund läst av My Holmsten
Ulysses av James Joyce fantastiskt läst av Reine Brynolfsson. Oj oj 38 timmar märklig lyssning ibland får man lyssna mening för mening. Oförglömlig.
Mytologier av Tage Danielsson, I bilen med dottern till Stockholm
Det övernaturliga av Åke Edvardsson läst av Torsten Wahlund, i bilen från Stockholm.
En ful historia av Fjodor Dostojevskij läst av Håkan Mohede. vilket språk!
Korparna av Tomas Bannerhed läst av Reine Brynolfsson. Helt fantastisk, att växa upp i glesbyggd med ett starkt fågel och naturintresse. vissa delar med stor igenkänning med oförståelsen från omgivningen, men det är absolut ingen fågelskådarbok i egentlig mening.
I vargavinterns tid av Cecilia Ekbäck läst av Kerstin Andersson, historisk glesbyggdsmordgåta.
Utspelar sig i Norrland men man nämner rapphöns och svartkråkor, sånt sabbar lite.
Nu ca 113 böcker sedan start
 
 
 
Frid kära vänner!
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp