Mässor, trender, och hemliga fartyg.

19/3 2016
 
Det blev en Mässhelg plus några dagar till i år också på Allt för sjön i Älvsjö. jag och ett antal till stod och representerade Öland och dess fina gästhamnar.
I år var det fler än vanligt som frågade om möjligheterna att segla runt Öland. Annars är det många som gärna kommer och berättar trevliga minnen rån sina Ölandssemestrar eller berättar om någon dom känner på Öland, och om jag möjligen kanske känner den personen också?
 
Lovade ju tidigare att det skulle bli en liten trendspaning i år också. jag är långt ifrån någon trendexpert, så det här äbliren amatörmässig personlig trendcheck.
 
 
Kanottrenden håller i sig och som vanligt med huvudvikten lagd på Kajaker och havspaddling. Nog fler kajaker i år än tidigare, fler och nya företag dyker upp medans andra äldre inte syns till. nu finns kajakerna i större omfattning inne på Båtmässan också och inte bara på Vildmarksmässan.
Nya modeller och nya material, alla med sina för och nackdelar
 
 
Segelbåtarna för en mycket tynande tillvaro. det här var en av typ tre eller fyra som fans på mässan. Jollar och andra öppna segelbåtar var det några fler av. gillar den på bilden, som en liten husvagn på sjön. Sjövärdighet okänd.
 
Det här är en trend jag verkligen hoppas är på uppsving. Nyproduktion med äldre look. Heja Danmark.
 
Det här är ingen trend tror jag, verkar väcka svalt intresse, men jag gillar de här portabla solstolarna. bara att fälla i hop till en låda. Om jag någon gång i livet blir pådyvlad en strandtomt köper jag nog en sån här.
 
 
För några år sedan var det mest allmogebåtar och Petterssonnare i avdelningen för äldre båtar, men de senaste åren har gamla racerbåtar från 20-60tal bara blivit fler och fler. som den här täckt med segelduk tex.
I övrigt så tyckte jag mig kunna sö att vattenskotrar och RIB-båtar och allt vad de nya varianterna av liknande fartyg heter nu för tiden, har ökat väldigt mycket. Och det var nog där det hängde mest folk. mest fäder med sina söner.
 
Utanför Mässhallarna var vädret för fint och en morgon tog jag mig till Brännkyrka kyrka för att äntligen leta upp Årsta fruns grav, som jag tänkt göra så länge.
 
Jag sökte och sökte men hittade inget. På håll trodde jag det var den här, vill minnas att det var något med ett gammalt träd.. men nej det var inte den här.
 
Till slut fick jag ta till livlinan "ring mamma" och så löste det sig. men det var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Där låg en stor plåt och inget träd. man har täckt över stenen för att skydda från åverkan av väder och vind. Och bra är väl det. Hade ingen lust att mecka bort plåten, då en begravning var på gång i närheten.
 
 
Senare fick jag veta att Årsta frun planterat ett träd på kyrkogården som hon ville begravas under och det var ganska stort när hon begravdes vid 88 års ålder. Det trädet fällde man för några år sedan då det hade blivit sjukt, dött och farligt.
 
På fredagen öppnade också Vildmarksmässan.
 
I år hade man satsat stort på naturfoto. mång duktiga fotografer höll små kurser och berättade om sina erfarenheter i sina montrar.
 
Kortföredragen som löper på från två scener under hela tiden, kan vara riktigt intressanta. här är det krisina Paltén, nominerad till årets äventyrare som berättar om när hon sprang tvärs genom Iran under förra året,
Otroligt inlevelsefullt och underhållande. Hon sköt den där vagnen framför sig med packning hela vägen genom Iran. Men i trappan till parkeringshuset på Mässan spårade hon ur barnvagnsrampen när jag passerade så jag tyckte jag kunde hjälpa henne lite fast jag är övertygad om att hon hade klarat sig själv
Jag sa - Annars har du väll rätt bra rutin på att dra den här vagnen?
-Jo det har jag nog men trappor är jag inte så van vid.
 
Något som verkligen har ökat är fiskekanoter som syntes på båda mässorna. ser roliga ut frågan är om det säljs bara. I övrigt var det väldigt ont om fiskegrejer i år men det beror troligen på att Sportfiskemässan är helgen efter.
Det är sannerligen inte billigt att stå på mässor.
 
Så fick jag lägga till ett nytt kryss på kändislistan. Renata Chlumska berättade om sitt 7 summits, som avslutades under förra året som första Svenska tjej, och som hon nominerades till Årets kvinnliga äventyrare, för.
Oerhört proffsig föreläsare och riktigt kul att lyssna till. hon var nog den som drog mest folk i år, men jag såg ju långt ifrån alla, så jag är inte säker där.
 
Det här var ju också en ide. Hopfällbar kajak av kanalplast med kardborre och allt. 15 kg och ca 12 000 kr.
Kändes som den bara skulle hålla för en användning och då i de lugnaste vatten av en anorektisk pygmé.
 
Något riktigt tråkigt är att de stora företagen som tex Addnature, Outnorth, Naturkompaniet etc inte fanns på plats i år heller. Uppenbarligen har de inget intresse att visa upp sina grejer eller låta nya och gamla kunder få klämma och känna på ny utrustning i en inspirerande miljö. Det innebär att det inte fanns ett enda plagg eller annan friluftsutrustning av de bra märkena som Fjällräven, Haglöfs, Lundhags, Bergans, Norröna eller något av de utomskandinaviska kvalitétsmärkena att se någonstans på hela Mässan. Sorgligt och dåligt av arrangörer och försäljningsföretagen. Det var bara Friluftsfrämjandet som hade lite Bergansprylar. Annars var det bara några få som sålde kläder av mindre märken. Friluftsfolk är ju prylnördar precis som alla andra. Annars är ju upplevelseleverantörer och destinationsfolk på plats och det är kanon.
 
Den riktigt stora grejen är ju korningen av årets äventyrare. De kan du se här. http://www.aretsaventyrare.se/vinnare.html
 
 
Och plötsligt kl 18,00 på söndag kväll är det över och det rivs montrar med en rasande fart. Nu vill alla hem.
 
På under en timme ser det ut så här.
 
Full fart ut i parkeringshuset och leta upp sin bil. hemskogarna hägrar.
 
Och hemma är det som vanligt vår och framtiden känns så att säga riktigt ljus ut.
 
Vår fyllda snödroppe är nog klar för en delning i år.
 
Vi är många som upplever att det tidiga vårfloret nog är extra rikligt i år. Om jag får gissa så beror det på en torr och mild vinter vilket skonat lökar och knölar från att ruttna eller frysa.
 
Snart är det full fart i grod-dammarna.
 
Nere i Kalmar sund börjar ejdersträckena röra på sig. Några hundra om dagen än så länge, så än återstår tiotusentals individer som ska strömma upp mot norr.
 
I morse möttes den här duetten. Fina välskötta röda Danska Neptun byggd 1966. En av de äldre kustfraktarna i Östersjön. Och den där vita var helt ny för mig men ack så hemlig. har sökt halva kvällen efter någon form av info om den, men bara fått fram att den heter M/S Blekinge. I aktern står det Blekinge Ronneby, men den verkar höra hemma i Karlskrona och vara byggd 1868 och ska vara Sveriges äldsta persontransportfartyg. Jag är skeptisk tills jag hittar bättre info än så, Den saknas i både skeppsregistret och "Fakta om fartyg"http://www.faktaomfartyg.se/  som aldrig varit till besvikelse förut.
En så gammal båt ska det inte vara så erbarmligt bristfällig och svårfunnen info om på nätet. det är trots allt 2016:) 
 
Storskarven
 
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp