Man kollar

3/3 2016
Nä va tusan nu är det nog dags att blogga lite, tänkte jag och plockade fram kameran.
Ja plockade och plockade! Jag fick leta efter den lite först. Det brukar jag inte behöva. När jag slår på den för att kolla de senaste bilderna och om det var nått som skulle kunna vara med i bloggen, möttes jag av ett tomt minnekort.
Va fan, har jag inte fotat något sedan senaste inlägget? 
Ja så verkar den krassa verkligheten vara.
Nu har han tappat greppet helt tänker ni säkert, för det gjorde jag.
Nja det är bara en liten svacka, det blir snart bra igen. jag har ju faktiskt donat med en hel del både ute och inne, men man kan ju inte fota alla vardagsprylar man gör, hur kul skulle det vara.
 
Mobilen kan man dock lita på, tänkte jag och kollade efter, där finns det nästan alltid nya bilder.
 
 
En tur till Bjärbybadet blev det ju för att kolla in hur långt våren kommit på ö sii. (Öländska för östra sidan).
De fria vidderna och den öppna horisonten får till och med hunden att stanna upp för att njuta.
 
 
Vi förvånades av hur otroligt rent det var på stranden. Visst vindarna har varit härskande från västsektorn men någon måste ha varit och plockat. här fanns inte ens en fimp hur vi än kollade. All heder till strandplockarna.
 
 
Jag hade kopplat på mobiladaptern till tuben och lämnat kameran hemma för att inte behöva släpa på för mycket. Men några fotogenika fåglar fanns inte. däremot hördes en storspov och på långt håll syntes tre havsörna i någon slags parningsflykt. Alltid lika mäktigt.
Sambofrun kollar antagligen in den 400hövdade knipflocken som höll till i området och som rördes upp av örnarna ibland. 
 
 
Men mest var vi där för att bara njuta. I lä bakom en av talldungarna var det riktigt behagligt.
 
 
Täckte av båten en dag också och kollade läget och började planera. Dags att göra det redan nu så man kan få ner den till sjön lite tidigare i år. Det sliter i fisk och roddartarmen. vi får se hur det går med det.
 
 
Under en tur uti markerna funderade jag kring de väldigt lokala rikliga förekomsterna av lavar. Bara något tiotal meter där ifrån är det nästan inga lavar alls. Mycket lav tyder på ren luft även om den här blåslaven är en av de tåligaste. Den hittar man till och med inne i städerna ibland. Ska slå på den där blicken lite extra i fortsättningen. Alltid lär man sig nått.
 
 
Det här är ett litet projekt jag pysslar med. Om slutresultatet blir ok kanske jag bjussar på en bild;)
 
I helgen startar Båtmässan i Älvsjö. Till nästa helg startar även vildmarksmässan i samma lokaler.
jag åker upp på torsdag och hänger där, i montern för Ölands Hamnar, till och med söndag, så titta gärna förbi och säg hej så blir jag glad.
 
Blir det inget inlägg innan så kommer det en rapport med de senaste trenderna inom sjö och fritidslivet därifrån.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp