I närheten

7/12 2016
 
I helgen var det en riksomfattande manifestation för att värna om rätten till personlig assistan.
Man kan knappast ha undgått medias rapportering nu på sista tiden, att fler och fler funktionshindrade får sina assistansbeslut ändrade och kraftigt neddragna. En del blir till och med av med hela sin assistans, som i dotterns fall.
Dottern var på plats på Norra Bantorget i Stockholm där 500-600 hade samlats. Där höll hon ett tal som hon fått mycket beröm för.
Övriga familjen stod samtidigt på larmtorget i Kalmar med ca 300 andra och stöttade på vårt sätt.
Nu börjar man sakta krypa till korset. Minister Regner kryper motvilligt först och menar att det kanske har blivit lite fel och man har tillsatt ytterligare en snabbutredning för att se vad som kan göras.
Kampen måste fortsätta tills vi kan se att det inte bara är, som vanligt, tomma ord.
 
 
 
Annars har jag inte rört mig över några större områden sedan senast. Men mitt motto brukar ju vara "Gräv där du står - så skall du finna"
 
 
Så jag går åter ut i mina hagar och horvor.
 
 
Så här års behöver man ju inte stå upp i svinottan för att få uppleva det mest vardagsmagiska vi har, gryningen.
 
 
Där ute mitt i ingenting håller en stor flock med finkar och sparvar till. det är runt 200 st som hittat ett kanonfint nyponbuskage att hänga i. på fältet bredvid ligger självtröskad råg. Dukat bord med andra ord.
Här är pilfinkar, Grönfinkar, bofinkar, bergfinkar, gråsparvar och gulsparvar och även en hel del kol och björktrastar.
 
 
 
Bofink
 
Gulsparv
 
Bergfink
 
 
Här uppe på Landborgskanten upptäcker jag plötsligt att det står kvar två pelarpopplar. Det fanns många fler i Glömminge tidigare men nästan alla har nu tagits ned. de var troligen planterade vid samma tid längs vägarna, kanske någon gång på 50-60 talet. Nu verkar det som sagt bara vara två fullvuxna exemplar kvar.
Ska ta mig lite närmare dem där någon dag.
 
 
Här uppifrån blir man också medveten om att Glömminge kyrka ligger nedanför landborgen till skillnad från de andra kyrkorna på sydvästra Öland. Får jag gissa beror det på att man en gång placerade kyrkan på en gammal hednisk plats. Där har funnits både offerlund och helig källa och en stor hästkultur tros ha förkommit här under brons och järnåldern. Det är inte många år sedan både lunden och källan fanns kvar. 
 
 
Här uppe på "kanten" patrullerar havsörnarna dagligen.
 
 
 
Hunden börjar bli gammal och har börjat höra riktigt illa nu. Jag vet inte hur medveten han är om det, men han sitter med öronen på spänn som förut ändå. Skönt att se att han inte gett upp för det. Hörseln för en hund är inte helt oviktig.
 
Äpplena vägrar att släppa, och glad för det är jag. Tycker de verkligen pryder sin plats nu.
 
 
 
När vi nu ändå var inne i Kalmar så gick vi in till Outnoth. Här var oroande lugnt. XXL som öppnat lite utanför staden är den stora snackisen och dit vallfärdar nu folk. Även jag är glad för det, XXL är grymt bra så länge man inte ger sig på deras webshop, för där har jag bara upplevt strul och tröghet.
Men jag hoppas verkligen att Outnorth mäktar med konkurrensen, och att de får behålla åtminstone sina stammisar. Jag tänker fortsätta att gå dit men XXL blir också ett självklart besök skitvädersdagar.
När det gäller de tunga märkena och det riktigt bra modellerna av tex tält och sovsäckar så skiljer det inte så mycket i pris mellan dem.
 
Ur arkivet, från ett kreativt tillfälle. 
 
 
 
FRIDENS KÄRA LÄSARE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp