Inte alltid som man tänkt.

20/9 2015
 
Det har ju blivit en del farande under sensommaren och hösten i den här bloggen.
Min devis är ju annars "Gräv där du står" men jag ser ju heller inte att det är fel att tänka "Gräv var du än är" i bland.
Nu har jag i alla fall lyckats hålla mig på ön ett tag.
 
Här är lite sedan senast.
 
Det var ju gott hopp att kunna se norrsken även här neråt.
Bilder på norrsken från Gotland, Blekinge och till och med Södra Öland börjadde poppa upp i FB och liknande.
Vi spanade från vår plats så ögonen blödde men fann till slut att enda vägen var nog att ta sig ner till Stora Rör för att få en hyffsat ljusren horisont åt norr.
Ja ok Borgholm lös upp rätt bra, men värst var väl molnbanken som dök upp och spolierade allt.
Nå väl jag vände mig söderut och fick en bild på Kalmar och Ölandsbron i alla fall.
en fin kväll natt blev det i alla fall.
 
 
 
 
Nu har fågeltiderna börjat. Sträcket är i full gång så i dag krypkörde jag i morgonljuset ner till Röret för att kolla sjöfågelsträcket. Jag hoppades på lite rådjursbilder på vägen ner, men jag såg inte en hårtuss, och det blev nätt och jämt ens några fågelbilder.
 
 
Man blir alltid glad av att se en ormvråk i alla fall
 
 
Nere vid Stora Rör rörde det på sig ganska ok. Ca 600 sjöorre, 150 svärta, 100 ejder, 30 stor/smålom (90%små)
60 småskrak, och ett tjugotal vigg, enstaka ex av sillgrissla, skäggdopping, bergand, ormvråk, fiskgjuse och havsörn.
Men tror någon att något kom på fotoavstånd?
Nääädå, men ändå, en himla fin morgon blev det.
Tog en bild på vindskyddets sprillans nya vindflöjel, en praktejder.
 
 
Det har ju också varit några fina dagar för att ta sig ut på sjön och fiska lite. Så här års konkurrerar de två intressena ganska ordentligt.
Fördelen är att båda aktiviteterna kräver utomhusvistelse.
 
Rodde drag, spinnfiskade och flugfiskade
 
 
Njöt av kvällen
 
 
Återvände i skymningen med inte så mycket som ett fjäll ombord.
Det gjorde inte så mycket.
 
 
Allt jag fick var den här räkan. Personbästa på räka i och för sig men inte riktigt vad jag tänkt mig.
Hörde förresten att det finns folk på Öland som äter de här räkorna. Smakar tydligen nästan som vanliga kokta räkor. Det är häftigt. jag tror inte man kastar efter dem, de skulle ta alldeles för lång tid att få ihop till en räkmacka.
 
 
Tidigare under sommaren trodde jag inte att det skulle bli så mycket fina äpplen, men det har det blivit trots att två av träden har tagit 100% semester i år.
Just det här är vår Gravenstein och den har alltid skorviga och maskätna äpplen. Tror sorten är så gammal att den inte klarar floran av nya svampar som kommit in i landet sedan den här togs fram någon gång på 1700talet.
De andra träden jag har är friska och fina.
Plockade ihop ca 70 kg som ska till musteriet. Då funkar det alldeles utmärkt med lite skorvig och maskäten Gravenstein.
 
 
Den Öländske bonden är liksom Smålandsbonden stenrik. Men det växer bra i de här moränjordarna.
Skulle man skala av ca 5 cm av jorden i vår trädgård skulle det se ut så här.
Var man än sätter spaden klingar det till och man får upp en sten.
Sånt lär man sig att leva med.
 
 
En bild på favoritmotivet blev som det var tänkt i alla fall
 
 
 
 
 
 
 
Friiid
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp