Mångfald 3

15/6 2015
 
 
jag vill gärna fortsätta med mina semesterbilder, även om de har fått några dagar på nacken redan.
 
Dagen efter styrde vi kosan lite planlöst norrut och hamnade ganska snart på Wanås gods med konst i den fina parken. Vi damp liksom bara ner där utan att veta att den existerade, men det var en kul upplevelse att knalla runt där.
 
 
 
 
 
 
I stor konkurrens med konsten fanns en hel del fina träd i parken också.
 
 
Träd och konst går ju absolut att kombinera.
 
 
Här har Yoko Ono varit och kreerat installationen "Önskningar i Äppelträd". Här får man skriva önskelappar och sätta upp som sedan får fladdra i vinden och sakta blekna bort.
 
 
Läste ju inte alla, men den här fick mig att fundera på hur gegatisk bollen skulle vara.
 
 
Bara ett stenkast därifrån insåg jag vart inspirationen till den önskningen kom i från. En sådan skulle jag kunna tänka mig i något träd i trädgården.
 
 
I en skogsbacke fanns den här. Fick läsa mig till det här. Sydafrika, polisen sprayar demonstranter med lila färg för att kunna identifiera dem senare, rött ondskans färg, polishundar.
 
 
Också en bänk
 
 
Snapphaneeken. Här sägs det att snappahanar har hängts en gång i tiden.
 
 
Lite speciellt, men egentligen gillar jag inte när man målar på levande träd.
 
 
Fullproppad av finkultur ger vi oss på lite bergsklättring i stället. Vi letar oss fram till Blekinges högsta punkt.
Mitt projekt 25 summits Sweden måste ju sakta men säkert skrida framåt. Alltså att bestiga högsta punkten i varje svenskt landskap. Det är märkligt men den känslan är riktigt härlig när man lägger ett nytt landskap under sig.
 
 
Även om den här bedriften inte var speciellt äventyrlig och saknade utsikt så var det kul. Ca 100 meter att gå från bilen utan märkbar stigning.
 
 
Och så hamnade vi plötsligt på bilkyrkogården i Ryd, Kyrkö mosse, i närheten av Tingsryd.
Har varit där förut men det är verkligen en speciell känsla att gå bland alla bilvrak.
Efter många turer gick man till slut med på att bilarna fick vara kvar och sakta få återgå till ett naturligare tillstånd.
 
 
 
En bubbla på ytan.
 
 
En tidig variant av wonderbaum
 
 
Även i Ryd på Öland hittar man fordon i förfall. På parkeringen vid Isgärde lund. 
 
 
Den här skulle ha varit bland Stenshuvudbilderna. Murgröna och ek.
 
 
Harsyra på rotvälta i Norra Lunden.
 
 
Görans dämme i hulterstad
 
Så var semestern i mångfaldens tecken slut, många fina minnesbilder, veckan efter tog fågelrariteterna fart igen, men då höll jag på att jobba ikapp;)
 
 
 
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
#1 - - Robex Lundgren:

finna bilder

Upp