Nu i november

 
 
 
 
 
7/11 2014
 
Nu är jag tillbaks;)
Jag har dragit mig för att ta hem båten. Jag tänkte att någon gång till så måste det bli rätt tillfälle då både tiden och vädret stämmer med varandra.
 
 
Det har varit många fina kvällar, men oftast så kommer man ner så sent att solen ligger och hånflinar i horisonten.
På helgerna är det mer vinden som flinat. 
Å vissa dagar så är det ju annat att göra, som att tex åka ner till udden och skåda.
 
 
 
Men så den sista oktober kom dagen D, jag väntat länge på.
Senhöst, vindstilla och tid.
Spö och kamera var min last.
 
 
Rodde lite drag och vid ett stopp fick jag den här öringen, på första kastet. Lite över kilot. Ingen superfighter men fina silverblänkande luftsprång blev det.
Den saknar fenan närmast stjärten på översidan (fettfenan), vilket är tecken på att den är utplanterad som yngel.
I Hossmoån eller Emån kanske.
 
 
 
Mer än nöjd vänder jag mig om och ser min gamle fiskarkompis knubbsälen ligga och fundera på vad jag sysslar med.
Jag fotar förstås.
Någon gång per år får man en speciell känsla när man fotar att det här kan bli riktigt bra bilder
man ser det redan i sökaren.
Den känslan fick jag nu Tyvärr var det kanske lite för långt håll för att bli riktigt hundra, men med en öring på durken och det här i sökaren hade jag inte mage att klaga.
 
 
 
Jag fiskar vidare men någon mer fisk blir det inte, men flera fina fototillfällen dyker upp.
 
 
 
Jag drog in i det längsta med att gå iland, misstänkte att detta kunde vara den sista turen för i år.
 
 
 
 
Har fortsatt och exprimenterat med mobilfotandet. En app från Kowa specialanpassad för min tubmodell och mobil visade sig faktiskt vara bra och värd sina 7 kr.
 
Med bra ljus och fåglar som inte är för långt bort tror jag på det här. De kriterierna gäller för övrigt vid all fotografering hur avancerad utrustning man än har.
 
 
 
Så kom det oundvikliga.  Minst 2 veckor till nästa tillfälle kan bli, om nu väder och vind stämmer.
Jag vill ha henne torr innan det blir minusgrader och risken för sönderfrysning. så det var lika bra att passa på.
Nu står hon hemma torr och fin och ska få sig en omgång med linolja innan vintern.
Själv har jag varit däckad en vecka av någon rolig kombination av förkylning och maginfluensa.
Passade på att leka lite med en annan app
Bilderna har visats tidigare på bloggen. fast i annan form.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tack och lov han vi precis gå och se jack Vreeswijk på Kalmarteatern inna jag blev sjuk. det var riktigt bra. Högt över mina förväntningar och de var ändå ganska höga.
 
Fin bild!
Suveräna medmusikanter och bra snack mellan låtarna. Flera helt nya grejer om flera av Cornelis låtar som jag aldrig hört. ibland kommer folk fram till honom efter konserten och säger att han har fel om det eller det trots att han hört det direkt från sin far.
"Akta er det lurar en Cornelisexpert i varje hörn" sa han
 

Ja, nu har jag sett både far och son. de har mycket gemensamt bland annat att de uppenbarligen är svåra att få bra bilder på.
 
Kunsträdgården 1987
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
#1 - - Melinda:

vilka häftiga bilder :D

Svar: Tack Melinda
Kallebaatur

Upp