Ån

 
Vi var som sagt i Norrtälje för en vecka sedan för att fira Fars 80 års dag.
Där var även mina systrar och några av syskonbarnen och så kära Mor förstås.
Bowling och middag på lokal. Det är klart att det blev trevligt.
 
Dagen efter festligheterna var jag uppe med tuppen för att fota lite längs Norrtäljeå.
 
Solen gick precis upp och det blev rätt fint ljus.
 
Provade en Nikon D5100, lite ovant men lekte lite med tiderna bl.a.
 
 
Kanterna längs ån har börjat förfalla och det är inte så bra med tanke på att många rör sig längs åns båda sidor.
 
Men sedan några år har man satsat stort på renovering och det blir riktigt bra. det här görs ordentligt kan man säga.
 
 
Så här ser det ut på en karta. Det är stadens gröna stråk samtidigt som det är stadens hjärta.
 
 
Nere vid åmynningen har man dock offrat en park och börjat bygga bostäder för seniorboende, mitt emot det dyra men mycket smakfulla Åtellet. det känns lite olyckligt, men jag gissar att det är pengarna från den tomten som finansierat stora delar av årenoveringen, men det är bara som jag tror.
 
 
Här är en av de nya parkerna
 
 
Det här är Norrtälje Bed and Breakfast, där bodde vi nu under ett par nätter. Trevligt och centralt. Mittemot busstationen.
 
 
 
I ån fiskas det öring med fluga. Här ses Strömstare (bilden) kungsfiskare, smådopping, utter, mink och bäver i bland.
vatten ger liv
 
 
Näckens fru kikar upp ur brinken.
 
 
Det där skeva gula huset har jag nog visat tidigare, Här bodde förr en kusk under många år.
 
 
 
 

Det här bygget är biografen Royal byggd 1935, snacka om funkis. jag misstänker att det måsta ha varit rätt mycket rabalder om det här när det byggdes. Alla kan ju näppeligen ha tyckt att det var speciellt vackert. 
Rätt vågat att bygga det ut i ån så där och inte särskilt lättskött fasad heller.
Men bion är i gång och det är bra jobbat.
 
 
 
Ferlin finns även här. Han bodde under flera år en bit utanför Norrtälje.
 
 
 
 
 
 
Så var plötsligt OS slut. Det har varit rätt kul mellan varven. Det som nog har gjort mest intryck på mig (förutom Kallas upphämtning i stafetten) var när Anja Pärsson kommenterade tjejernas slalom. Här kan man snacka om äkta engagemang och en otrolig kunskap. man kan enkelt säga att hon verkligen vet vad hon pratade om.
Ett helt nytt språk i kommentatorssammanhang (inget ont om Stig Strand men ändå).  
Kompis med de flesta åkare och deras åkstil. Det var en minnesvärd upplevelse.
Några ord från hennes bisittare "Nu kan du sätta dig igen Anja"
 
 
 
FRIDENS DÅ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp