Öar och fågel

15/10 2013
 
Solen går upp över Schäferiängarna på sydligaste Öland
 
 
 
Solnedgångar är vackra men soluppgångar är magiska.
 
 
Nere på udden samlas skådarna.
 
 
Liksom fåglarna. Här är en enkelbeckasin som intar sin frukost.
 
 
 
Rödhakar var det gott om.
 
 
 
Bläsänder
 
 
 
Här hänger ett par rödhakar och väntar motvilligt på att få en ring runt benet.
 
 
 
En rapport om en berglärka gör att det på några minuter blir en liten folksamling på Fyrvägen.
Det är ingen superraritet, men är värd att lägga lite tid på.
 
 
 
 
"Sjömärket" på Västrevet.
 
 
 
En rödhake kan ju vara fin bakifrån också.
 
 
 
 
Stenig strand norr om Sebybadet där dagen avslutades, med småtrevligt kvällssträck av framför allt ejder i fantastiskt ljus.
 
 
 
Det här är från kvällen före.
Klubb 300 hade pubkväll på Ås camping och vandrarhem, med diplomutdelning till de som nått 400 livskryss under året.
Man kan lugnt säga att de som står här har vigt större delen av sina liv för skådandet.
 
 
 
 
För att inte tala om de här. Diplom för 450 arter. de här har vigt hela sina liv och lite till för fåglarna.
När jag var en mycket ung miniskådare i mitten på 70-talet talades det om en man som hade sett otroliga 300 arter i Sverige, ett ouppnåeligt mål. Den mannen står här längst till vänster.,Stefan Lithner.
 
På 90talet gjorde en eldsjäl ett försök att se 300 arter under ett år han såg 299, Christian Cederroth Nu Sverigeetta, det är mannen som är 2a från höger på bilden.
Nu med mobiler och larmsystem är det flera som sett över 300 arter på ett år.
Runt 1000 pers har över 300 livskryss och ett 50 tal har sett över 400
Totalt har det genom tiderna setts ca 520 arter i Sverige
500 känns inte längre ouppnåeligt.
 
 
 
 
Söndagen bjöd på lite högre vattenstånd, så det är klart att Liv skulle ut.
Efter som hon skulle hem på kvällen så tänkte jag ro så att jag skulle få nog över vintern.
 
 
 
 
Det blev stadig kurs söder ut. Efter ca 4 km kom jag till Röhällagård och dess fina och välarbetade hamnanläggning i granit
Den ser man inte ofta efter som det är svårt att ta sig hit då det är privat mark. Så det här var första gången jag fick se dem på nära håll. Hit gick passagerarfärjor från Kalmar förr. i det vita huset var det gästgiveri och i en av flyglarna tillverkades det då kända Röhällabrännvinet. Så hit kom folk både sjö och landvägen för att fylla på i sina hörnskåp.
Mer om det någon annan gång.
 
 
 
 
 
När jag tittade ut mot sydväst såg jag de här stenarna. dom ska jag åtminstone runda tänkte jag.
 
 
 
 
Jag fick lite känsla av Rockall, ön som ligger 35 mil väster om yttre Hebriderna i Nordatlanten. En ö som länge kittlat min fantasi. Vi var på väg dit en gång med fiskefartyget jag jobbade på för att fiska stor långa. Men väder och vind gjorde att det inte skulle vara så tjänligt så vi vände. Då svor jag i mitt inre.
 
 
Den är 21 meter hög och man är inte överens om vem den tillhör. På toppen häckar en flock havssulor.
Det är ju ingen ö man går iland på och har picknick.
 
De stenar jag rundade var ju lite mindre och heter Bäckmans oxar. Vem Bäckman var ska jag ta reda på men att man kan se stretande oxar i stenarna är förståeligt.
 
 
Lite längre i sydväst ligger Nordmansskär, Ett fågelskyddsområde, och som man alltid har kastat trånande blickar på när man kört över bron. Här är det inga sulor som häckar men däremot skarvar.
Dit ska jag någon gång (utanför häckningstid) Så mer om den till nästa år hoppas jag.
 
Nu hade jag kommit ut en bit i sundet och det lä från land jag hade var borta. Med 6 km i armarna, 5 km hem och hård motvind började det kännas.    Härligt.
 
 
 
 
Tog mig snart in i lä igen och rodde längs land. Här är Lökenäsgrundet fotat från insidan med Masknaggen i bakgrunden.
Hemma igen efter 11km på ca 2 tim och med ett antal nya blåsor i händerna var det rätt skönt att sträcka ut sig på land, och det tog nog en timme innan suget att ut och ro började kännas igen. så det höll inte så länge.
Skulle nog ha rott lite längre....
 
 
...men Liv skulle upp på trailern medan det var ljust och högvattnet fortfarande stod. Det sjönk ca 20 cm igen under kvällen.
Nu står hon åter i tryggt förvar hemma i trädgården.
 
 
 
 
Kvällsbild typ Liljefors från Sebybadet.
 
 
 
 
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp