Fåglarna over there

 
Jag är inte färdig med New York än, nädå.
Det blev ju lite fåglar också, fast det hade jag inte räknat med alls och inte planerat för heller.
Så morgonen när jag dök in i Central Parks norra skogsområde blev som en mindre chock.
Där stod jag helt oförberedd mitt i en kakafoni av spelande vårfåglar jag aldrig varken hört eller sett tidigare i mitt liv, och som jag inte räknat med mitt på Manhatten.
Först stod jag bara och förundrades av det rika fågellivet, sedan började jag fundera på hur fan jag skulle bena ut artbestämningen.
Jag insåg snart att det ända rätta var att ta bilder på allt som rörde sig och artbestämma fåglarna senare med en bok i handen eller nått.
Så, jag plåtade och plåtade, det viktiga var inte kvalité eller fina kompositioner utan bara att dokumentera så gott det gick.
Fan vad kul det var, och fåglarna var inte så skygga heller (tack och lov)
 
 
 
Röd Kardinal hane (Cardinalis cardinalis) Nothern Cardinal
Den här var det första som dök upp otroligt vackert sjungande. Den kände jag igen. När jag tidigare har tänkt Amerikanska fåglar ser jag alltid en kardinal framför mig.
 
 
Östlig Gråmes (Baeolophus bicolor) Tufted Titmouse
 Den här var rolig och helt oväntad.
 
Mörkögd Junco (Junco hyemalis) Dark-eyed Junco
Den här var knepig, Tack Magnus
 
Vitstrupig sparv (Zonotrichia albicollis) Hane
De har var riktigt vanlig i parken. Den fina vemodiga sången hördes lite över allt under förmidagen,
 
 
Amerikansk Talltita (Poecile atricapillus) Black-caped chickadee
 
 
Vitstrupig sparv igen
 
 
Blåskrika (cyanocitta cristata) Blue jay
 De var också vanliga och drog fram i trädkronorna lite här och var.
De fåglarna här ovan såg jag från samma plats de första 15 minuterna. Snacka om bird party.
(ok, jag har inte djungelskådat än)
 
Karolinaspett (malanerpes carolinus) Red-Bellied Woodpecker
Den här dök upp i närheten av Strawberry fields.
 
Vandringstrast (Turdus migratorius) American Robin
Den här kände jag igen, lite av en favorit jag nu fick se på riktigt
 
Mindre Båtstjärt (Quiscalus quiscula) Common Crackle
Lite blandning av skata och kaja.
 
 
Ringnäbbad mås (Larus Delawarensis) Ringbilled gull och gräsänder;)
Ringnäbbad och gräsand har jag sett förut, Ringnäbbade var mitt 300e kryss i sverige en gång. Det var i Halmsta hamn, den hade väl tagit någon båt över Atlanten.
Jag hade en t-shirt det stod "LARDEL 300" (LARus DELawarensis) på som en kompis gjorde åt mig som 300 present.
 
 
Buffelhuvud  (Bucephala albeola) Buffelhead
Den här var  ju kul, såg hanne också men hann inte fota den.
 
 
Amerikansk Sothöna (Fulica americana) American Coot
Skiljs från våra sothöns på att denna har ett svart band runt näbbspetsen (kan anas på bilden) och vitt vid stjärten bla.
Nappen är ingen artkaraktär vad jag vet.
 
 
Ägretthäger (Ardea alba)Great Egret
Den här blev parkvakterna upphetsade av så det var nog lite ovanligt.
 
 
Nordlig Härmtrast (Mimus polyglottus) Common Mockingbird
Den här var en av få fåglar på High Line Park. Den sången var otroligt vacker. Lite blandning av koltrast och näktergal.
 
 
Grå ekorre (Sciurus carolinensis) Eastern grey squirrel
Och så var det ju lite däggdjur också. Den här hade jag räknat och hoppats på. Och ja den var vanlig och trevlig liksom alla ekorrar.
 
 
Röd ekorre? (tamiasciurus hudsonicus) Red Squirrel
Den här är jag lite osäker på artbestämningen. I någon bok står det att den grå har en röd form, så det är antingen eller. Finns det någon Squirrelnör som läser dett så hjälp mig gärna, tack.
 
 
Rödkorren igen
Röd ekorre ska ha en ljus ring runt ögat, och det har den här.   ? 
 
 
 
Gråkorre
 
 
Vandringstrastporträtt
 
 
Hona av röd kardinal.
En av de bilder jag är mest nöjd med Att skuggan bakom fågeln hamnade där den gjorde och att fågeln blev mer framträdande var inget jag planerade. Det upptäckte jag när jag kom hem.
 
Sedan var det ju duvor och gråsparvar lite här och var och framför färjan till Staten Island lättade en lom som jag inte hann få kläm på tyvärr.
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp