Kohägerstopp

Torsdag 24/5 2012

Vi var till Stockholm förra helgen.
Det är kul att hälsa på föräldrar och systrar och se storstaden igen.
Själva City brukar räcka med några timmar.
Huvudanledningen till att vi åkte var för att se "De tre Musketörerna" som vi bokade biljetter till för över ett år sedan.
Det var riktigt bra. Dom är jävligt säkra de där artisterna.
Vi hade släpat med en kamera för lite roliga scenbilder men där bedrog vi oss naturligtvis stort, ty "all fotografering var strängeligen förbjuden". Och lagliga som vi är så lät vi bli.
Och det är riktigt. Allt måste man inte ha på bild.
Vissa minnen ska bara finnas i huvudet tycker jag. Så det var lugnt.

Men i pausen kunde jag inte låta bli.



När vi var på väg upp till Stockholm, någon stans i Västervikstrakten så fick jag ett fågellarm i mobilen där det stod att någon sett en kohäger i en hage i Horn vid Nyköping.
Kohäger har jag inte på sverigelistan.
Kollade Googlemaps och konstaterade att det bara var några km från vår väg och vi hade tiden och vädret med oss.
När vi närmade oss Nyköping kom fortfarande täta rapporter om att den var kvar men hade flyttat sig lite.

Så vi svängde av, och efter ett tag såg vi massa bilar och skådare stå och titta in i en hage.
När man kommer på ett drag så där så är det första man kollar om folk står naglade vid tubarna eller om de står med hängande axlar och småtuggar i små grupper.
Det föstnämnda är positivt för då finns fågeln kvar.
Här stod de flesta och kollade åt samma håll så det var lugnt, men den var gömd bakom korna.
Men så plötsligt dök den fram.



Kohägern häckar nere i Europa och rör sig mycket sällan utan för sitt område. Senaste årtiondet har de dock ökat och expanderat liet norrut. Men den är fortfarande mycket ovanlig i Sverige.



Det jag reagerade på var att nästan alla kor accepterade hägern. Den gick och plockade flugor och grejer på dem och framför allt i ansiktet.
Det var som att de hade djupt nedärvt att dessa fåglar inte skadar utan bara hjälper dom med att bli av med plågsamma insekter. Jag är övertygad om att inte heller dom här korna har sett en kohäger förut heller.







Det är lustigt, där sprang jag på en vän som jag inte sett på 30 år. Vi kände båda igen varandra på en gång. Behöver jag säga mer om det där med att vara väl bibehållna;)

Efter detta trevliga stopp fortsatte vi vår tur till Hufvudstaden.



Den här bilden får symbolisera vårt vanliga "häng" på det fenomenala Kulturhuset på Sergelstorg, där allt finns, från vila och lugn till god mat och flera intressanta utställningar.
Den här korven var med på en utställning som bla handlade om vårt förnekande av miljöförstöringen.
Så passade jag förståss på att ladda ner några ljudböcker helt gratis från "mediateket"



Jag hittade en mycket rolig app till min Androidtelfon CAMERA360, där finns bland annat en tiltshift funktion där man kan ta så kallade miniatyrbilder.
Egentligen så är det bara att skärpan ska ligga snävt i mitten av bilden plus att färgerna förstärks.
Det är himla kul att plåta sånna bilder.







Lite sockersöta effekter kan man ju också uppnå, här vid Emån på hemvägen.



Verkar kunna funka på portätt också om man utvecklar det lite.

Nu till helgen bär det ut i markerna något dygn.
Sovsäck stormkök kikare och kamera packas in i bilen, med det här vädret får tältet stanna hemma, sedan får jag se var jag hamnar.

Är ganska övertygad om att det kan bli ett inlägg om det.




STOR FRID I GRÖNSKAN KÄRA LÄSARE









Foto och illustration | |
Upp