Stundande skördefest och äpplen.

Måndag

Nu rustas det för fullt över hela Öland.



Årets skördefest går av stapeln i helgen med stor invignig i stenbrottet i Degerhamn med sång, ministertal och filmprojektion på brottets väggar.
Det kunde nog verkligen vara sevärt men problemet är att ta sig dit.
Det brukar bli så fruktansvärt mycket bilar, som sniglar sig från bron och söderut, ner i Mörbylånga och vidare söderut och upp på östra sidan. Sen ska man hellst stanna på alla små galerier om man hittar någon parkering i mörkret på någon åkerlapp.

Har hört fler som åkt över från kalmar och ner till Mörbylånga och tillbaks till Kalmar utan att gå ur bilen och det har tagit flera timmar. "Alldrig mer" har de också sagt.
Bortsett från alla fina ljusinstallationer så finns ju allt på dagen också.
Det är många som finner stor glädje i detta och det är ju tur. För det är verkligen en stor händelse som alla nya och gammla Ölänningar är stolta för och Öland får visa upp vad det har att erbjuda när det gäller kulturliv.
Fast det blir ju mer och mer så att fastlänningar kommer över med sitt utbud för att tjäna pengar.




Diskussionerna går heta om det är rätt eller inte.
Det tuggas också om alla de Ölänningar som inte är anmälda eller anslutna till skördefesten ska få vara med gratis. De som på helt egna intiativ ställer upp och bygger om hus och gårdar för att sälja vad de presterat i fin miljö antingen när det gäller mat, konst, hantverk eller frukt och grönsaker inte bara för att tjäna lite extra utan för att få vara delaktiga i det stora gemansamma som detta har blivit.

Det om det så länge.



Det blev lite äpplen i alla fall det såg tunnt ut ett tag men nu växer de så det knakar.
Vi har fått i hop tre lådor snart. kanske det kan bli 2 till. Vi brukar ha 8-9 st och då räcker det både till mos några pajer och till koltrastarna nästan hela vintern. I bland har vi till och med sålt på skördefesten ;)
"träden har ett viloår" brukar man säga. jag har mer och mer tänkt att det bara är ett sätt förklara bort dålig beskärning. Jag fick min teori bekräftat av en odlare från Visingsö förra veckan, han trodde också att det kunde vara så.
Han berättade att de stoppar upp träden strax innan blommning genom att torka ut dom och skära av rötterna. De blir då stressade och tror att de ska dö och sätter igång att producera frön (äpplen) för att säkra artens fortlevnad. Efter ett tag sätter man igång och gödsla och spruta förfullt så blir det många fina svenska äpplen.
Hoppas jag inte avslöjat någon stor odlarhemlighet nu.



Nu börjar snart den stora nedbrytningen. Här har någon larv inte kunnat hålla sig och gnagt mellan nerverna på ett skogsolvonblad.
En naturlig textur kan man säga.



Den här blicken har jag försökt fånga länge.
Blicken brukar jag få när hunden och jag står och lyssnar och spanar i något åkerhörn.
Vi brukar titta på varandra med jämna mellanrum bara för att bekräfta att vi gör det vi gör och för att ha koll så att ingen av oss har fått korn på något utan att den andra inte sett det.
Ungefär "Det här är kul. Ser du något?" eller "Hör du korpen?"
Det är rätt häftigt. Jag kan tänka mig att alla som har hund vet exakt vad jag pratar om.


TÖNN
håller till i skåne fortfarande. Han laddar upp för vidare flyttning. Många rovfåglar och speciellt de ovanligare arterna av örn brukar stanna till i Skåne under flytten söderut.
Det kommer spridda rapporter från c 300 larmsystem om att han jagaromkring.

Någon skrev
" Tönn hänger mot vinden"
Är inte det nästan lite poetiskt.

I söndags var jag på ett intressant seminarium. jag återkommer om det och lite annat under veckan.


FRID
Foto och illustration | |
Upp