Årstafrun och kometen.


Söndag

Rätt så händelselöst här. Men det är ju vad man gör det till.
Har dock pluggat i kapp "visuell kommunikation" som jag läser på distans på Högskolan i Jönköping.
Har även hunnit plocka lite i trädgården, läst, tagit någon hundpromenad, varit sjuk samt har haft beredskap med ett par utryckningar sedan sist.
Det är inget jag tycker ni ska behöva pådyvlas med.

men nog saknar vi Årsta frun lite?





1811 den 15 oktober

"Söndag kl 5 slagen proponerade Hans Abr: att vi skulle åka till staden.
men då vagnen var framkörd, hitkommo begge Herrar Vester-
stråle, Kamerer och Ålderman, hvilka drucko Theé och spisade äpplen,
hvarefter de och vi följdes till staden, och voro min son, jag och Broberg
uppe vid Observatorium, där vi sågo den planeten (kometen), som nu
någon tid visat sig i Norden, den syntes i Tuberne upp och ned vänd och
strålarne eller de så kallade svantsen klufven, hvilken man ej kan urskilja
med blotta ögonen, utan syns då strålar sitta ofvan stjernan åt höger,
men i tuben utföre åt vänster lik figuren (skiss i dagboken)
Jag var ingalunda road af åkningen, men ändock nöjd att en gång hafva sett en comet i min lifstid."




Den kometen syntes tydligen väldigt länge och det året gjordes ett vin som kallades kometvin och blev väldigt dyrt. Man har gjort en spelfilm om en av de flaskorna som skulle skänkas till Napoleon.

Year Of The Comet, (1992)
http://en.wikipedia.org/wiki/Year_of_the_Comet 1992

Jag är inte road av romantiska komedier, men den skulle ju nu helt plötsligt vara roligt att se. 
Har någon sett den?

Men Årstafrun går och tänker på annat.
Den 6e november skriver hon

" Klart, men kall blåst. Jag drömde att Kronprinsen var min
man och i en börs gaf mig 200 tusend Ducater - eller RD - och sedan kysst mig."






Frid så länge

















Foto och illustration | |
Upp