ISLOSSNING

22/3

När jag gick ut i lördagsmorse så hade snön på fälten ännu inte smält.



Det var minusgrader och lite snålblåst.
Men det var något som inte stämde. Högt över marken svävade 3-4 sånglärkor och spelade för fullt. Det var en konstig upplevelse med all lärksång mitt i smällkalla vintern. Några timmar senare var snön borta och solen gassade på.



När snön till slut fick kaprifolen på vedbodsgaveln att falla såg jag var koltrasten hade haft sitt bo, uppe på taket på en av fågelholkarna. Det kunde man ju sätta skärm på och ha som en värmande vårkepps. Då hade man ju plattsat med de andra gubbarna i byn ;)



Om man kör mot Rönnerums fornby kommer man fram till "våra" vindkraftverk.
Det är mäktigt att stå under dom och hoppas att inte någon vinge lossnar.



Vi klarade oss den här gången.



Nu går det fort med isen. På Kalmarsidan är det helt öppet och isen "ruttnar" mer och mer.



Nu dröjer det nog inte länge förrän ejdrarna drar igenom sundet i stora skaror.
Det är kalas det.


Jag hittade det här inlägget på en diskussion på nätet. Det diskuterades hur rådjursspår ser ut.

Bilden som visades var min bild av mårdspår från i vintras.


Svaret på det inlägget var "
Nä då var det nog inte rådjur"

Kul att mina bilder används i alla fall.



Frid






Foto och illustration | |
Upp