STOCKHOLMS GATOR KANTADE AV FOLK.

20/6 2010
I går var det som bekant stora festligheter i huvudstaden och allt verkar ha gått bra och det glädjer mig.
Jag vill dock fortsätta på min redan inslagna linje att berätta vad som hände, för exakt på dagen, 200 år sedan.

UR ÅRSTAFRUNS DAGBOK 20/6 1810
"20 onsdag
Dagen var töcknig och sorgelig, ty vår Evigt saknade Kronprins infördes som lik till Hufvudstaden. Hans lekamen hade öfver natten varit insatt i Salems Kyrka, vid Liljeholmen mötte de som Processionen skulle följa upp till slottet. Däribland voro utom mycket ärligt folk Riksmarschalken Axel von Fersen och Lif-dödaren medicus Rossi. (han med fler anklagades för att ha förgiftat kronprinsen). För Fersen hurrades spefult af sjömän och andra, och sorgen bland bättre och sämre, utom räfvarne. (Räfvarne=Den Fersenska familjen som ju också ansågs ha med förgiftningen att göra) var stor och allmän. Jag och min son åsågo processionen från ett fönster på Hornsgatan 1 trappa upp, hos Tracteur Bergman, vanligt kalladt Grekens hus. (Kv. Mullvaden)
Man berättade att Fersens vagn, då han for från slottet, blifvit sönderstenad och han sjelf sårad samt inburen på Rådstugan."

Jag vill inte dra några paraleller till gårdagen men ett intressant faktum är att Kronprins Carl Augusts död för 200 år sedan medförde huset Bernadotts inträde i den svenska historien.
Fersens och Rossis inblandning i Kronprinsens död skulle ha berott på att de ville se en Wasaättling på tronen, Gustavianer som de var.

Rätta mig gärna om jag har fel.




Fortsättning följer ...





Foto och illustration | |
Upp