KONTRAST II

Söndag 18/7

Nu så här mitt i sommaren och värmen så kommer ändå tankarna till den vinter som varit då och då.
Den var rätt besvärlig mellan varven.
Jag brukar börja längta till hösten vid den här tiden, men ännu har inte de tankarna dykt upp i år.


En bild från östra sidan i vintras


Samma plats i dag

I går var det ett jävla väder här. Åska och äntligen regn.
Jag stod och filmade genom fönstret när åskan slog ner precis i närheten. Brandvarnaren pep till några gånger och hunden sprang och gömde sig under sängen och var tyst i en halvtimme.
jag vet inte hur jag får ut filmen här på på bloggen så den får vänta.


Ett svart + är lika med en blixt. Sådana här sjok har dragit över hela landet de sista dagarna. så här såg det ut i går när det var som värst.

Annars knallar semestervardagen på som vanligt här på ön. Det talas om att det aldrig har varit så här mycket folk på Öland någonsin, och det märks i trafiken. Vägarna här är inte riktigt gjorda för det här trycket så det krockas och köas lite överallt för tillfället.
Men de flesta verkar ha det bra och njuter av sommaren.


Bilträff i Färjestadens hamn





Puts i all ära men den här har rätta känslan.

Det finns fler aktiviteter i hamnarna.

Storskarv

Uppe på torra land har backsvalorna fullt bestyr.




Gräset blev grönt och började växa på en gång efter regnet, så nu blir det gräsklippning.











Foto och illustration | |
#1 - - Siv Johansson:

Hej igen.

Nog är det kontraster, -30 i vintras med mer än en halv meter snö på marken och +3o nu och kruttorrt. För några dagar sen var det +35 i skuggan här.



Vilket är bäst, att ha sina varmaste kläder på eller så lite som möjligt? Jag lovade i vintras att aldrig mera klaga på värme, men visst är det skönast i sjön just nu, eller hur?



Och visst är det en fördel att bo på landet på sommaren, där det blir lite svalare om natten, mot att bo i stan, som behåller värmen dygnet runt.



Snöröjningen i vintes ansträngde både kroppen och plånboken, men oj vilket sparkföre!

Det gäller att njuta av dagen!



Var vid Göta kanal och slussarna i Berg i går. Det finns mycket att se närmare än man tror. Ännu närmare är slussen Brådtom en bit från Norsholm. Har du hört historien om den?

Dessutom finns Axel von Fersen som staty i parken vid Lövstad slott och en utställning om honom där inne, vilken jag ännu inte sett. Blir du nyfiken?

Ta gärna med dina tjejer och titta.

Siv







#2 - - Anonym:

hej var med och tävla?

http://mirandaland.blogg.se/2010/july/tavling-vinn-en-vimto-platta.html#comment



glöm inte att länka till www.smgroup.se

#3 - - Anonym:

hej var med och tävla?

http://mirandaland.blogg.se/2010/july/tavling-vinn-en-vimto-platta.html#comment



glöm inte att länka till www.smgroup.se

#4 - - Maja:

Inte ska man længta till høsten och vintern, sommar ska det vara!:D

#5 - - Kallebaatur:

Hej på er! Tack för era Kommentarer.



Siv: Nog är det skönt att bo ute i det fria. "Tyvärr" så sitter man ju mitt i turistsnurren under några veckor, men det får man leva med.

Du kanske skulle börja blogga och berätta om platserna omkring er. Jag skulle lusläsa.

Hoppas på att komma förbi någon gång.

Kolla Donnasandras blogg som jag länkat till tidigare, där är fina bilder från Fersenutställningen.



Maja:Alla årstider har sina fördelar men just nu håller jag med dig, fan vad skönt med sommar.

Börjar semestern i morgon.

Upp