VÅRTECKEN !

 Söndag 24/1 2010

Vintern håller i sitt grepp och temperaturen sjunker igen ner mot 10 grader minus på nätterna.
i dag var i stort sett allt fruset så långt man kunde se från bron.
Några öppna vakar fans som vanligt strax öster om högbrodelen, på norra sidan.
Dessa vakar var precis knökfulla med sjöfågel. mest vigg men även lite storskrak och en del knölsvan m.m.
Längs kanterna och en bit ut på isen så syntes havsörnar som satt och åt med några kråkor som åskådare.
I dag sågs 3 örnar men iblan ser man upp emot 10 st på en gång.
Det blir nog mycket fina skridskoisar om kylan och får hålla i sig, men tyvär lovar de snö till onsdagen.


Man behöver inte ge sig ner till sjön för att hitta konstiga isformationer.
Den här hitta jag på en grusplan i Färjestaden.

Trots den stränga vintern så har jag kunnat förnimma små men ändå tydliga tecken på att något är på gång och att våren finns där någonstans.
Det tydligaste av alla hörde jag i morse trots - 14 grader. Och det var att kajorna åter satt på skorstenen och småprata. Där sitter dom aldrig annars om det inte är för att bybygga eller planera för bobygge.
Tyvärr (för mig) kunde de konstatera att nättet de lyckades pilla bort över ena pipan fortfarande var borta. Förra året fick de fram två kullar så det är klart att de återkommer.
Visst det är trevligt att ligga och lyssna på deras bestyr tidiga vårmorgnar men det finns liksom andra planer för skorstenen än kajuppfödning. När snönn är borta så ska jag upp och täppa till igen.

Hur som, ett säkert vårtecken är det. Ett annat vårvintertecken är korparnas spelande och klonkande som jag hört några dagar nu. Jag är ganska säker på att det är den längre dagslängden som utlöser det, även kajorna har börjat med lite mer luftakrobatik än för några veckor sedan.


"korp klonk"

För övrigt så sattes nytt koltrastrekord i trädgården i helgen, 25 stycken moffade i sig en hink äpplen på 4 timar i lördags. Efter som det är små äpplen så är det nog ca 2 äpplen per koltrastskalle, och nog var de ganska tröga på eftermiddagen.
I övrigt sågs en stenknäck och 2 st bergfinkar utöver det vanliga.

Datorns grafikkort har havererat utöver alla andra problem så vi har nu en ny dator som ska sparkas igång under veckan.
Jag vet inte hur knöligt det är att få igång bredband och andra viktiga program, men det kanske tar ett tag innan jag kan "blogga" igen men till helgen borde det vara klart.

Dagens "grejj" Får bli från Bengt Sändhs bok SNUS.

"Jäklar i dé snuset, sa fan,
när bonden sköt honom i näsan."




Allmänt | |
Upp