Ett år

http://kallebaatur.blogg.se/2009/november/inblick.html
Där har ni mitt första blogginlägg.
Det var för drygt 4 år sedan. jag har i stort sett gjort ett inlägg i veckan, det har blivit ca 3000 bilder, varav de flesta är tagna av mig.
Jag skrev nog lite mer text i början men i stort sett har jag haft samma stil på bloggen. Om det beror på att jag är trög och inte gillar förändringar eller om det är för att jag faktiskt tycker det passar mig, tycker det är roligt, att skriva om stort och smått, om vad som faller mig in.
Min linje och ledstjärna har varit "gräv där du står och lyft blicken". Jag har velat inspirera till att se de små och tillsynes vanliga sakerna som kan vara nog så intressanta och att alla platser har sin unika historia och själ, vare sig platsen är världsberömd eller helt okänd för de flesta.
 
Nåväl, tänkte göra en liten krönika över året som gått. Det har blivit 50 inlägg och ca 900 bilder.
 
Mitt minne är för det mesta en ren katastrof så det är skönt att ha lite bilder att gå tillbaks till.
Ja minns ni all is förra vintern+
 
De kära och lite hatade rådjuren som vi fodrade hela vintern och som tackade med att äta upp alla vårlökar innan de drog till skogs fram i maj
 
 
Men de var till mer glädje än skada.
 
Och så blev det mars och en av årets höjdpunkter är ju båt och vildmarksmässan.
Jag var inne på roddbåtar redan då men att jag skulle äga en 5 månader senare trodde jag inte.
 
 
I april drog vi till New York och det var förståss fantastiskt, vanebildande och hur kul som helst.
 
 
Att få jogga längs reservoaren första vårvarma vårmorgonen var rent overkligt.
 
 
och att mitt i en extrem storstad bli så hänförd över djurlivet hade jag inte räknat med.
Röd kardinalhona.
 
 
Arter jag inte haft en tanke på var plötsligt överallt. gulbrynad sparv
 
 
Bryant park visste jag inte att den fanns förrän jag blev "träffad".
 
 
jag är nu för tiden dagligen i Central park, andligen.
 
 
och så tar jag nog en liten tur på High Line också, andligen.
 
 
Men så kom vi hem till den nordiska våren och den är det inte mycket som slår.
 
 
vi ordnade en trädgårdsmarknad i Glömminge under Öland Spirarhelgen.
 
 
Behövde lite kontrast till de senaste veckornas intryck då i april och maj, det fick bli en övernattnIng på en öde strand så nära vattnet som möjligt. Vill knappt erkänna det för mig själv, men jag tror det här var den enda övernattningen under bar himmel på hela året, och det är KATASTROF.
Det ska vi ändra på.
 
Lite skådning blev det i alla fall. Brushane
 
 
Och plötsligt blev det sensommar, suck.
Hade haft planer på en tur till Kebnekaise den här sommaren, men en ond häl satte stopp för den långturen. Så jakten på Sveriges toppar stannade av helt under 2013,
 
 
Vi höll oss i södra delen av vårt land. här fanns en hel del att uppleva också, tex sandkonst i Kalmar.
 
 
Och så kan man ju plocka lite med stenar också.
 
 
Hängde lite i Kalmar stadspark och kollade in lite hur olika träd och buskar utvecklades under året.
Här en davidia (näsduksträd)
 
 
 
Och så i slutet på juli flög fan i mig. - inget Norrland! ä då köper jag en båt i stället.
Här alldeles nyryckt från sin trygga Hjälmare.
 
Och så mitt i allt detta så blev det en tur till Stockholm, Hässelby och folkfestivalen. det var riktigt roliga dygn.
här Lena Willemark.
 
Och så naturligtvis lite Roslagen
 
 
Vikingabyn vid Erken
 
 
 
och så passa på att kolla in lite båtdetaljer åsånt.
 
Under augusti och september blev den trogne bloggläsaren överhopad av båtbilder.
 
 
Och minns ni alla fina solnedgångar på sensommaren?
 
 
2013 kom jag också äntligen till Blå jungfrun
 
 
Det var verkligen en märklig plats.
 
 
Mer båt bilder blev det. Vad jag saknar den åran. roddmaskinens gummihantag  är inte samma sak, men bättre än inget;)
 
 
Och så bar det av till Hamburg och den internationella parkmässan. hur kul som helst.
 
 
grönsaker på ett nytt sätt.
 
 
i en del trädgårdar undrar man ju hur de tänkt. den här handlade om odlingar på månen.
Planten und blomen i Hamburg är dock väl genomtänkt.
 
 
Sommaren går mot sitt slut. Sensommaren och förhösten var fantastiskt fin.
 
 
och jag skrev väll en del om ljuset och sånt.
 
 
och så blev det lite skådning igen men som vanligt alldeles för lite.
 
 
Men jag fick en ny favoritplats. De nyupptäckta "beckmans oxar" i kalmarsund
 
Så blev det ju lite kobilder också, för de läsare som gillar sånna och det gör det.
 
 
En helgtur till Tallinn blev över förväntan.
 
 
Hösten gör sig mer och mer påmind.
 
 
 
Och så plötsligt var det november igen. Vi bröt den annalkande vinterdeppen med en tur till Arktisutställningen på Louisiana i Danmark, det hjälpte.
 
I samma veva blev det Tivoli i köbenhavn.
 
jag började följa bygget av det nya dämmet i Färjestaden, något jag tänker fortsätta med 2014
 
 
 
Ja förresten så kom ju Simone där i slutet på oktober också, liksom som en föraning om hur många trodde vintern skulle bli. Men snart har halva vintern gått utan något större problem men än kan ju mycket hända.
 
Jag hade faktiskt redan glömt att det redan har snöat i år, men det låg ju inte så många timmar innan det regnade bort.
 
Jaha det var spridda delar av ett år det.
Är rätt nöjd med det här året så här långt. Men lite mål får man ju sätta upp.
Tex att fixa betydligt mer övernattningar i tält och under bar himmel under nästa år och råkar det vara några av dom i fjällen är jag mer än nöjd, någon mindre "långtur" med båten ska det väll bli också.
Kan jag dessutom fortsätta med min träning (rodd, cykel och löpning) under 2014 så får man vara riktigt nöjd. Ja och så några fler skådardagar och parkbesök också förstås och så är det ju 2014 som massa grejer på huset ska renoveras också, så ville jag ju rigga på båten och lära mig segla lite också.
Längtar redan till nästa år.
Dessutom går jag av julberedskapen i morgon natt och reser bort en sväng.
 
JAG ÖNSKAR ER ALLA ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR
 
OCH FRAMFÖRALLT
 
FRID
 
 
 
Med vänlig hälsning Kallebaatur
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp