Vingar runt Tullgarn

Väl hemma från Portugalresan så gick vi, liksom hela Sverige in i Coronamode, och hittills har allt bara gått bra för våran del.
Men något annt hade också hänt, jag hade fått en rejäl nytändning på fåglar och fotografering. Det var ju inte så att det legat nere helt, men nu ökade aktiviteten betydlig, för både mig och yngsta dottern. Och framför allt berodde det också på att våren hade gjort en hel del framsteg, även om kylan höll i sig ett tag till
Jag gav mig tusan på att försöka plåta mer flygande fåglar.
Här är lite bilder från perioden efter Portugal
 
 
Rådjuren i parken står och funderar på om de ska gå vidare in i parken eller om det kanske är lugnast att ge sig iväg utanför parken för dagen.
 
 
 Tranorna hade börjat anlända. Här är sällan några större mängder, men 10-15 st kan man se ibland.
 
 
 
 Strandskatorna dök också upp.
 
 
 
 Gräsanden
 
 
 
 Här är fågeltornet vid Häggnäsviken där vi hänger ganska ofta på kvällarna.
 
 
 
 Gråhäger. Även här liksom i Portugal så har de en aktiv tid runt skymningen.
 
 
 
Salskrakehona. I skrivandes stund finns det inte många salskrakar kvar runt Tullgarn. De har gett sig iväg norrut för att häcka.
 
 
 
 Bergfinkarna har också gett sig iväg norrut
 
 
 
 Storskarvarna ute på Näset i rörelse.
 
 
 
 Stjärtmes i ett snart blommande slånbuskage.
 
 
 
 En morgon hittade jag en skärfläcka ute på Näset. När jag efter en sekund insåg att jag inte var kvar på Öland så larmade jag ut den, och det blev snart ett litet drag. Tydligen var det första fyndet i Tullgarnsområdet någonsinn. Det var ju extra kul.
 
 
 
 
 Storskrakarna har börjat ge sig upp på land för att kurtisera.
 
 
 
 
 Ett rådjur med pälslus.
 
 
 
 
 Sädesärla.
 
 
 
 
 Rödbenorna hade dykt upp och förgyllt tillvaron nere i sjölandet.
 
 
 
 
 En taltrast funderar nog på vad jag sysskar med.
 
 
 
 Gluttsnäppa
 
 
 
 
 Besökte en bäverhydda som verkade övergiven och lite tillbökad.
 
 
 
 Landskapet
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu söker sig många änder och skrakar in i parken för att hitta något lämpligt träd att häcka. Mun plan var att skriva mer om detta med några bilder på deras sökande. Men när jag väl har försökt fota dem så har de inte funnits på plats.
 
 
 
 
 De här vildsvinssuggorna höll till i en vasskant under några kvällar. Det hade 11 kultingar.
 
 
 
 Kvällspussen
 
 
 
 
 En dubbeltrast i kvällsljuset.
 
Nu har jag precis fått hem min nya kamera som jag håller på att lära mig. Mycket knappar och val att göra, men så kul med en blixtsnabb fokusering och ett tele med fint ljusinsläpp.
Inga bilder i det här inlägget är från den kameran. Alla de här bilderna är tagna med min gamla Nikon P900. En kompaktzoom 20-2000 mm. Rolig och lite utmanande att fota med, men ack så seg i inläsningen och fokuseringen.
 
Förhoppningsvis så är det lite bilder från den nya kameran med i nästa inlägg.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp