Återkomsten II

 
 
 
Såå, äntligen lite ordning på grejerna vad gäller dator, bloggsida och bildhantering.
Det är sannerligen ett långtidsprojekt att byta jobb, flytta och tömma och sälja ett hus med massa bodar och källare där man bott i nästan 20 år.  
Men nu är det klart, Nu har vi bott här på Tullgarn i ett år,  och trivs otroligt bra, De fysiska banden till Öland är borta.
Jag saknar Öland och dess fåglar och gläder mig verkligen till att åka dit i vår och bara ägna mig fåglarna, naturen och släkten och vännerna. 
 
Jag vill fortsätt bildkavalkaden med bilder från året som varit.
 
 
 
En bild från i vintras tror jag. Havsörnen på sin favoritplats längst inne i Västerviken. Med lite optik ser man den från fågeltornet.
 
 
 
 
 Sommarminne, Här finns väldigt mycket grävling, men som vanligt så der man dom inte så ofta.
 
 
 
 Vildsvin i slånblommens tid
 
 
 
 Dovhjortsgrabbarna på en sommaräng.
 
 
 
Familjen
 
 
 
 
Sommaren kom även i Slottsparken. Det kan man lugnt säga tog det mesta av ens tid på dagar och ibland på kvällar.
Otroligt roligt.
 
 
 
I augusti släpade jag äntligen hit min båt och hittade en plats för den. Hu kul var inte det att åter få börja upptäcka nya stränder och vikar. Det är inte riktigt lika guppit här som i Kalmar sund.
 
 
 
Här finns till och med fullt med vass som man kan glida in och gömma sig i och ta en fika, sitta och lura med kameran eller bara sitta och tomglo och ladda batterierna.
 
 
 
 
Nu på vintern är vikarna här fulla med övervintrande viggar och en hel del salskrakar. Det här är en vigghona ett intressant raster.
 
 
 
I bland kommer en gråsäl in i våra vikar och bråkar med viggarna. Jag vet inte om den snappar åt sig någon fågel ibland. Jag håller det inte för otroligt att så kan ske i bland.
 
 
 
 
Kniphane
 
 
 
 
Det finns ett gäng stenknäckar här i Slottsparken. Ibland kommer de ner till vår fågelmatning och ger fina fototilfällen.
 
 
 
 
 
 
 
Mufflonfåren var kul att "upptäcka" men fortfarande rätt svårfotograferade efter som de oftast, speciellt vid de tillfällen som man har kameran med sig, dyker upp i den sena skymningen.
 
 
 
 
 
 
 Den bruna kärrhökshannen patrullerar i bland alldeles utan för vårt hus.
 
 
 En typiskt sörmländsk ekbacke.
 
 
 
På sensommaren började storlommarna söka sig från insjöarna ut mot kusten. Alltid lika roliga och faschinerande fåglar 
 
 
 
 Vildsvinet och grönbenan kallar jag det här konstverket.
 
 
 
 
En av mina senaste bilder. Redan nu har hägrarna börjat bli fler. I dag räknade jag till 70 kanadagäss och runt 30 grågäss på ängen nedanför. Någon såg en tofsvipa i förrgår och en sånglärka sågs i närheten, så något är helt klart på gång.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp