Det ramlar på.

 

Hej på er, nu är det ett tag sedan igen. Tiden rusar i väg med dagar fulla av aktivitet. Jobb och familjeliv i en salig blandning. Försöker komma ut med kameran så ofta det går.
Upptäckarglädjen sprudlar över att få upptäcka en ny del av Sverige
 
 
Våren rullar på men det går inte speciellt fort. Kylan håller i sig in i maj. mer eller mindre.
 
 
Några tranor syns då och då nere i viken nedanför oss. Trodde de skulle häcka men nu är det ett tag sedan jag såg dem. Eller så ligger hon på bo någon stans där nere.
 
 
Vitkindad kanadagås
 
 
Sångsvanarnas tid är nästan förbi. Ett tag var de rätt många som övernattade i viken. Se översta bilden i det här inlägget.
 
 
En varfågel höll till här i vintras, nu är den förhoppningsvis på väg norr ut, för att häcka.
 
 
Det är mycket vilt här, som sagt. Men de kommer inte fram förrän det börjar skymma, så fototillfällena kan bli lite knepiga när det gäller ljuset.
 
 
Ett rådjur med lerklumpar på fötterna är rätt roligt. Trodde inte de kunde få det.
 
 
Slottet är som finast sett från sjön
 
 
 
 
Kanadagås
 
 
Iffehunden blir väldigt badsugen ibland. Då duger det mesta.
 
 
 
 
 
 
 
 
Det finns riktigt fina små pärlor om man söker.
 
 
 
 
Och häftiga utsiktsplatser
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ofta kan man ana åtminstonde delar av slottet från dem.
 
 
 
Det är rätt mycket havsörn här i området
 
 
Å ibland får man till rätt konstiga bilder av dem.
 
 
 
Iffe jobbar på med sina nya revirmarkeringar.
 
 
Under några dagar i april gästades vi av en svarthakad buskskvätta.
 
 
Blåmes vid vår matplats.
 
 
Nötväcka
 
 
Entitan
 
 
Å en snabbt mörknande kväll stod jag långt inne i en skog vid den här fina ödetomten i närheten av Gnesta och väntade på en lappuggla som setts där de senaste dagarna.
 
 
Ugglan var inte där just då, typiskt förståss.
 
 
Ett rådjur med pälslus, fick jag lära mig av en god vän. När vinterpälsen släpper och sommarpälsen växer ut blir den fin igen.
 
 
Rödhake
 
 
Även här finns rödbenorna. Deras lätt enerverande läte skulle ha saknats mig. Nu hör jag dem ända in i huset och jag finner det gott :)
 
 
Här fiskar även fiskgjusen
 
 
Eken och tranorna.
 
 
Viggarna ligger fortfaqrande kvar i vikarna. de väntar på att isarna i norr ska släppa så den kan fara uppåt och häcka. Under tiden ligger de här och äter upp sig. Många av dem flyger på morgnarna in över land till sötvattensjöarna för att återkomma på kvällen. De anländer hit långt efter att det mörknat på kvällen. de kommer i små grupper och det viner som små reaplan om dem. Ett nytt läte för mig.
 
 
Vildsvinen finns över allt men de är inte lätta att få korn på. De här visade sig ovanligt tidigt på eftermiddagen.
 
 
 
 
Dovhjortar, varav en av den ljusa formen.
 
 
 
 
Och till slut hittade jag på vart mufflonfåren har sitt kvällstilhåll. De kommer alltid ut ur skogen minuterna efter att fotoljuset har försvunnit.
 
 
 
 
 
 
 
Havsörn
 
 
Hittade på den här bilden fråm 1982 av mig på en basaltklippa på en öde strand på den stora ön Disko på Grönland eller  Qeqertarsuaq (den stora ön) som den heter på riktigt.
Den där mössan med tofs jag har var knallröd :) Där var det också stor upptäckarglädje minns jag.
 
Ha det nu bra så hoppas jag på att återkomma lite oftare än den senaste tiden.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp