fram emot påsken.

 30/3 2018
Så kom de där dagarna med finaste skaren och markerna blev åter tillgängliga några dagar innan värmen stöpade till allt igen.
 
 
 
Även hararna tyckte nog om skaren.
 
 
Trots kylan och vinterlandskapet så hängde lärkan där och sjöng för fullt, och tre vipor drog norr ut.
 
 
Långt från närmsta hus hade en katt strosat på genom markerna  med bestämda steg.
 
 
 
Dagen innan den här bilden var det ett vildsvin som hade passerat. För första gången såg jag ett grisspår i hemtrakten.Nu när jag hade kameran med mig var spåren tyvärr "förstörda" av dagsmejan.
 
 
Solkust
 
 
Vinterkust
 
 
Har man en zoom så bara måste man ibland. 2000 mm.
 
En flock sjöorrar hade slagit sig ner itanför Ispeudden och låg och dök. Kul att se dem så nära. Oftast hastar de bara förbi.
 
 
Honor och ungfåglar.
 
 
Det har inte blivit så många stranddagar i vinter.
 
 
Sen kom värmen och dimman och med de följde tranorna i Ryd
 
 
En mink är nästan det enda som drar norrut den här morgonen på Stora Rör ......
 
 
Men den trixar och knicksar lite för mycket för att vara på sträck.
 
 
Och plötsligt var den på land alldeles framför mig.
 
 
Gravänderna har kommit.
 
 
Gräsänder som byter vik.
 
 
En kvarnvinge är en förträfflig utsiktspunkt för en röd glada.
 
 
Sedan ger den sig i väg och kniper en grästoffs. Tänker den bli vegis måntro.
 
Nä hörni, nu är det påsk. 2 dm snö är på gång men då är vi inte kvar här längre då har vi dragit söder ut.
Mer om det längre fram om allt går som det ska.
 

HA EN RIKTIGT BRA PÅSK ALLA MINA LÄSARE
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp