Sensommartorka

 
22/8 2018
Jag tror det är en trend. Men flera stora bloggare  som tidigare gjorde flera inlägg om dagen, nu börjar dra ut på intervallerna och inläggen kommer med ett par veckors mellanrum, eller mer. jag känner att jag är en av trendsättarna till det här och jag fortsätter att dra ut på tiden mellan inläggen. I sommar har det bara blivit 3-4 stycken. Jag lovar de andra hänger snart efter.
I övrigt tror jag bloggandet är en utdöende mossig kulturyttring. Nu finns så mycket fler kanaler att synas i. Men var inte oroliga för min skull, Jag följer sällan trender. jag sätter dom bara.
Så jag fortsätter mitt bloggande som vanligt, lite då och då. ;)
 
När vi kom hem från vår fina sommarresa var jag snabbt i med båten. Värmeböljan var nu i full gång och jag längtade mer än nånnsin ut på sjön. Liv var redan inoljad och klar så det var snart gjort att greppa årorna.
Det blev några fina kvälls och morgonturer. Sedan började de tragiska härskande sydvästvindarna som jag inte är jätteglad åt. Så aktiviteten på sjön minskade tyvärr lite fram i augusti.
 
 
Mycket fågel på vikens stenar i fint kvällsljus
 
 
 
 
 
Kannadagäss
 
 
Och så minns vi väl Blodmånen som många klagade på var svårfotograferad. Vem tusan bär ansvaret för det?
Kommunen eller Staten
 
 
Värmen gjorde att getingarna formligen exploderade i antal. De över vintrande drottningarna la ägg och födde upp arbetar larver så det stod härliga till.
I en av våra holkar har bålgetingar slagit sig ned. Turligt nog hade rödstjärten fått ut sina ungar så den var tom för resten av säsongen.
 
 
Det är fascinerande djur. Varma dagar, och det har ju varit ofta, så hör man hur det murrar från holken. Då sitter några i öppningen och fläktar med vingarna för att svalka av innehållet i boet.
 
 
Det fars in och ut. Skräp bärs ut och mat bärs in.
 
 
Även i uggleholken har ett gäng bålgetingar flyttat in. Ser ni flugan där till vänster om hålet. Någon specialnischad sort med ryckiga rörelser. Det finns parasitflugor som slungar in sina ägg genom öppningen som sedan gottar runt i larvkammrar och livnär sig på larver eller deras mat. Tycker det är konstigt att getingarna inte äter upp dem, De älskar ju flugor. 
 
 
Det mest livsavgörande för getingarna är vatten. det fullkomligen svärmade över dammen och fågelbaden. Flera "smågeting samhällen kraschade fram på sommaren, tror det blev för varmt och torrt. Bålgetingarna verkar vara tåligare. Här en bålgeting.
 
 
Det här tror jag är en vanlig geting. Arten heter faktiskt så, även om den påträffas utanför sitt utbredningsområde.
 
 
 
Det här kan vara en skogsgeting. De heter så även om de ses i en trädgård.
 
 
Stort och smått. Jag lämnar getingarna för sjön. Storskarv på tork.
 
 
Den här fantastiska morgonen var det fler som tagit tillfället i akt. Klockan  7 var det 25 grader och kavlugnt.
 
 
Olika flytetyg dök upp i sundet.
 
 
Horisonten tog semester och försvann
 
 
 
 
Det blev galna effekter. Den här bilden är helt omanipulerad.
 
 
 
 
 
 
En fisktärna sitter redan och flämtar i värmen.
 
Unga gravänder
 
 
En morgon såg jag en blodsol som steg upp ur morgondimman
 
 
 
Torkan verkar också ha gynnat Almsplintborren som sprider almsjukan.
De här almarna är lite speciella. Jag tror det är någon form av Lundalm eventuellt någon hybrid.
De planterades av en inflyttad skåning som hette Gåsanisse i slutet på 1800-talet. Kanske hade han med sig plantorna från Skåne. När byarna tömdes på folk i den stora emigrationen till Amerika, var det faktiskt ett gäng skåningar som emigrerade till de övergivna gårdarna i Mörbylångadalen. Kanske Gåsanisse var en av dem.
Här slog almsjukan till för tre år sedan, det började i öster och har i år nått igenom hela trädraden.
De här kommer fällas så småning om.
Landmärken kommer och går.
 
Halmbalar i Mörbylångadalen. typ 60 % mindre än andra år pga torkan.
 
 
 
Och så blev det en tur till Stockholm rätt som det var. Ni som följt med lite i dotterns kamp för sin förlorade assistans kan få veta att hon äntligen efter två års väntan fått rätt i Förvaltningsrätten. Nu gällde det att  träffa Stadsdelsförvaltningen och förklara hur vi tycker de bör tänka när de nu ska bestämma hur många timmar de tycker hon har rätt till. Den här fina bilden får symbolisera den resan;)
 
Tillbaka på Öland igen, Här höll man fortfarande på att skörda de sista jordgubbarna för i år. Nu är det tomt på fälten.
 
 
Som sagt vattnet har varit en viktig del av den här sommaren. För 15 år sedan tog jag vara på en granstam som var genomrutten i kärnan. Jag skrapade ur möget och täljde till en didgeridoo. Den gick faktiskt att spela på men det gick åt så fruktansvärt mycket luft, så det blev inte många bröl förrän jag la tutan på hyllan och kastade den i dammen till förhoppningsvis någons glädje. Nu i år flyttade en av paddorna in i röret. Snacka om sjötomt. Nu sitter den där hela dagarna och tuttar ut. Ibland lite mer inkrupen i skydd för solen.
 
 
En rådjurhind med kid kommer fram till fågelbadet och dricker ibland. Det har nog aldrig hänt förut
 
 
Det är fotat genom myggnätet där av den fina softningen.
 
 
Björkfrön fastnar lätt på tungan.
I går blev ett rådjur påkört och senare skjutet precis utanför vår häck. Kanske det var det här rådjuret som var på väg till hästarnas vattenkärl på andra sidan vägen.
 
 
En ung törnskata kom in från någon torrlagd hage i närheten, kanske för att söka vatten. Det var tyvärr för sent. Den dog senare.
Sedan i maj har vi fått 15 mm regn, det är alldeles för lite. Alla vätar i området är uttorkade. Jag är övertygad om att det påverkat delar av djurlivet mycket negativt.
 
 
 
Andra arter  gynnas i stället av värmen. Vår ginko har växt som aldrig förr trotts nästan ingen vattning alls.
Och den här purpurrevan frodades på en i övrigt uttorkad industritomt i Färjestaden
 
 
Nu hoppas vi fortfarande på mer regn och ett nytt blogginlägg relativt snart.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp