I Italien

 
 18/4 2018
 
Så kom äntligen lite vårstämning, då i månadsskiftet mars april.
Då bröt vi upp tillfälligt och lämnade landet, med lite blandade känslor att lämna den här fina tiden som var på gång.
 
 
En tröst blev dock, kanske inte för sångsvanarna och alla andra som vistades här, men några dagar efter den här bilden togs föll nästan 2 dm snö som drev och yrde.........
 
 
Då var det jäkligt gött att vi hade tagit oss till Pisa i Toscana i Italen. Snabbt släppte vi allt där hemma och bara levde i nuet.
 
 
Vi bodde på hotell i Pisa och gjorde dagsutflykter till fots och med tåget till omkringliggande städer.
Med en kost på Pasta och Pizza och rötjut kan det inte bli fel;)
Alldeles bredvid hotellet låg den botaniska trädgården, världens äldsta enlig vissa källor.
 
 
 
Här hade man tex resaurerat en vagn som användes enbart för att flytta stora urnor in och ut ur växthusen eller orangerierna.
 
 
En bambuskog är vi Mittlandsskogsbor inte vana vid. Ljudet från stammarna som slog mot varandra i blåsten var en helt ny och märklig ljudupplevelse.
 
 
Här fanns sannerligen annorlunda växtformer.
 
 
En paus i första försommarsolen med det lutande tornet i bakgrunden.
 
 
De här fina gröna ödlorna var rätt vanliga vid murar där det fanns lite grönska i närheten. Det finns något som heter Italiens väggödla, får kolla vidare om den verkligen heter så.
 
Där var hur mycket turister som helst, men det får man ju räkna med vid en av världens kändaste byggnader.
 
 
Ni som följt mig ett tag vet att i bland så ger jag mig faktiskt på att fota människor också. Det är otroligt roligt.
Den här slängde jag bara iväg, men när jag tittade på den närmare insåg jag att de skulle beskäras radikalt.
 
 
"Med det lutande tornet för ögonen"
 
 
Sen var det ju mycket kyrkor och kapell och marmor och grejer. Vill inte plåga er med det. Vilka arbeten men ett tag stod det mig upp i halsen.
 
 
Även om en del vinklar och ljusspel var intressanta.
 
 
Floden Arno som flyter genom Pisa och Florens. Strid, brutal, och otillgänglig som många floder är här nere när de rinner genom städerna.
 
 
Klotter är alltid intressant.
 
 
Från hotelltaket.
 
 
Medeltidsstaden Lucca, var läcker. helt omringad av stadsmuren.
 
 
På muren hade man gjort en esplanad för cykel och gående. Tror den gick runt hela staden. Den var mycket populär.
 
I muren fanns häftiga miljöer.
 
 
Den botaniska trädgården i Lucca var nog en av de finaste parkerna jga varit i. Allt uppskyltat och välskött och väl genomtänkt för tillgänglighet. Det uppskattas när man som vi reste med en rullstol.
Det här är ingen bra bild men det är den enda bilden jag fick på en brandkronad kungsfågel.
 
 
I en gigantisk ceder fanns den här växtligheten på stammar och grenar. Nog ett av de häftigaste träd jag sett.
 
Som sagt den var mäktig. Planterad i början på 1800talet.
 
 
Parken låg tätt intill stadsmuren.
 
 
På en ö i en liten damm växte en stor sumpcypress. För att få lite syre där i dammen skjöt dem upp luftrötter som små hattifnattar. där hade sköldpaddorna slagit sig ned.
 
 
Gulhämplingen var allomstädes förekommande, och deras glasklirriga sång hörde så fort det fanns ett par träd i närheten
 
 
Och så dök förståss den gamla yrkesskadan upp, när man som här ser ett elskåp täckt med laminat på ett foto av den bakomliggande muren. Tänk när vi kommer så långt i Sverige och börjar dölja våra ofantligt fula elskåp som sätts upp helt utan eftertanke av elbolagen. Det är inte lätt att få dom att tänka om. Jag lovar jag har försökt många gånger.
 
 
I Lucca finns det här kända tornet med träd på toppen. Jorå det finns som kylskåps magnet också.
 
 
Och ta mig tusan om det inte är hit Karlsson på taket har flyttat.
 
 
Plataner på alla torg. de är fina i alla former. Det är bara i Kalmar man tar bort dem när de blir för stora och några fåglar sätter sig och skiter i dem.
 
Torghandel i Pisa
 
 
Längs Pisas stadsmur.
 
 
Duvhål i platan
 
 
En kväll hittar vi ett romerskt spa i Pisa
 
 
En dag tog vi tåget i tre timmar till Venedig. Trots allt myller av turister och all komers föll jag för den staden. Så märklig och vacker. Dit vill jag igen och krypa in under skinnet och hitta stämningarna. Jaja jag är nog inte den första som tänker så. har ta mig tusan varit en turistort och sevärdhet i tusen år. Vilken historia.
 
 
De där gondolerna ska visst vara jäkligt tunga. Åkte aldrig någon. 800 kr för en kvart.
 
De flesta båtar är ändå finast från utsidan.
 
De Venetianska karnevalsmaskerna.
 
 
Pest doktorns fågelmask. Man fyllde "näbben" med örter för att rensa luften från pesten.
 
 
Venedig, ett kärlekspar, gondoler i panorama.
 
 
Här kund man ju inte låta bli att plåta turister.
 
 
Selfiepinnarna var allomstädes närvarande.
 
 
Längs kanalen
 
 
Så här ror man i Venedig. stående. Alltså inte bara i Gondolerna. Rodd är en stor sport i Venedig, förståss.
 
Efter som vi bodde alldeles intill tornet var vi där rätt ofta. Jag har aldrig tänkt speciellt på det där tornet men när jag fick se det på riktigt blev jag lite kär ändå.
Men här var det mer turist foto.
 
 
Det gäller ju att stötta upp tornet, så det blir lite märkligare poser än normalt.
 
 
Min lilla nyförälskelse drog mig förstås in i tornet. 180 kr, man får en biljett med ett klockslag är man inte där då får man köpa ny biljett. Så har man runt en halvtimme på sig. Här är bottenplanet.
 
 
Uppe från toppen ser nog den fallna ängeln ut som bäst.
 
 
Även här har ju turister trampat i hundratals år.
 
 
En dag tog vi tåget till Florens. Gigantiska kyrkor, gigantiska mängder turister, fullt med begravda kändisar. Knöliga beläggning, tät biltrafik, smala trottoarer. en rullstol. men ändå roligt och intressant. 
 
 
Fågelmöte på Danthes staty.
 
Och här, Danthes grav.
 
 
Här tror jag det är Michelangelos grav som restaureras.
 
På väg mot Boboliparken i Florens, en bro över Arno.Där uppe till höger sprang Langdon (Tom Hanks) i filmen Inferno (Dan Brown).
 
 
I den stora ränessansträdgården Boboli minskar folkhorderna. Här en gigantiskt parkgrotta.
 
Palazo Pitti Som Boboli "utgår" ifrån.
 
 
Höjden framför Paltset.
 
 
I ett bestånd med stora hamlade plataner häll ett skränande gäng halsbandsparakiter till. Exotiskt värre.
De häckar numera fritt i Europa.
 
 
Vattenkonst
 
 Mittlinjen från höjden vid palatset går genom hela parken.
Dagen eter Florens var det dags att åka hem mot Öland igen, blandade känslor.
 
 
 
Men, borta bra men hemma bäst. Öde stränder.....
 
 
...och sträckande ejder. De flesta mängderna hade gått under veckan vi var borta.
 
 
Småskrake
 
 Sångsvanar
 
 Storskrake
 
 Och sädesärlorna hade kommit på bred front.
 
 Ett försök att rädda det lilla tornet. Så kul att ha varit där. Nästa gång jag far till Toscana blir det nog minst en vecka i Venedig.
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp