M/S Aava

30/10 2017
I  senaste inlägget ställde jag ju frågan om Strömmabåten som vi såg passera genom Kalmar Sund utanför Stora Rör för några veckor sedan.

Till min stora glädje kom det snabbt ett svar från självaste Strömma rederiet. Stort tack Cecilia Sandberg och Magdalena på Strömma, för upplysningarna från er.

Båten var inte Diana utan Aava. Och när vi nu såg henne var hon på väg från Helsingfors till Göteborg.

I och med att namnet blev känt så gick det ju också att själv forska vidare lite om båten och det visade sig att jag faktiskt har sett henne tidigare, nämligen i Göteborg i augusti 1990. Det blev ju nästan som att en personlig relation uppstod nu. Två gånger på 27 år, fantastiskt.

Men vi kan väl ta det från början.
Hon byggdes i Norge 1965 som "Sundbuss" mellan Helsingör och Helsingborg.
 
 Bild lånad från "Fakta om Fartyg". Vykort genom Peter Asklander samling

Då fick hon sitt första namn M/S SUNDBUSS PERNILLE II.

Samtidigt på samma plats byggdes också hennes systerfartyg M/S SUNDBUSS HENRIK II för samma ändamål. Henrik såldes 1975 till tyskland men går nu i Holland under namnet STORTEMELKE något förlängd. Nu släpper vi Henrik.

 

1975 säljs även vår Pernille. Hon hamnar i Norge igen och får namnet DANO-FJORD. Där går hon bland annat turen mellan Strömstad - Fredrikstad.

1984 är det dags för ägarbyte  och namnbyte igen Nu får hon namnet UTSKÄR och går rutten Arholma-Landsort. Efter som jag höll till endel på Landsort vid den här tiden är det inte omöjligt att jag åkte med henne ut dit någon gång, men det är inget jag minns.

Mellan 1986 och 1990 går hon, hör och häpna, turen mellan Byxelkrok på Öland och Öregrund på norra Roslagskusten. Så hon har betydligt mer anknytning till Öland än vad jag kunde drömma om när jag såg henne där i Sundet. En sådan tur har jag önskat mig sedan vi flyttade till Öland 1995. Det måste ju vara det mest harmoniska sättet att ta sig till tex Stockholm. Det kanske tar några dygn, men harmoni har inget med snabbt att göra.

Min svärfar som var lantbrukare ute i en lite alvarsby berättade att han ibland under 1930 talet tog ångbåten från Borgholm till Stockholm, för att besöka jordbruksmässan som fanns där då.

Nåväl,  under höst vår och vintertid gick UTSKÄR på andra turer under den tiden, Tex julbordskryssningar, chartertrafik i Göteborg, det måste ha varit då jag såg henne i Göteborg.

1990 är det ägarbyte igen och 1993 heter hon Lasse. Eller närmare bestämt LASSE DAHLQVIST. Det måste vara det mest osexiga namn en Svensk båt någonsin har fått. Jag tror hon under åren 1993- 2010 gjorde utflykter och dagskryssningar i Göteborgstrakten. 1994 gjorde man en uppdateringen av inredningen.

Någon gång tror jag man har gjort en förlängningav henne, precis som hennes systerfartyg.

Jämför man bilderna så har aktern blivit längre med akterdäck och större salong, men det verkar inte finnas några uppgifter om det.

2009 byter dåvarande ägare namn till Strömma skärgårdsbåtar och2014 säljs Lasse till Strömma Finland. och hamnar i Helsingfors, och får det betydligt trevligare namnet AAVA.

Aava kalmarsund oktober 2017

Så den 6/10 2017 avgår hon från Helsingfors, mellanlandar i Kalmar den 8-10/10 och är så framme i Göteborg 11/10.

Enligt uppgifter från Strömma är det inte helt klart vilka turer hon ska köra där och det finns också planer på att hon kanske ska till Oslo länge fram.

Den dryga 50 åriga båten jobbar på. det är härligt. De där 60 talsbåtarna och tidigare är i regel snygga i formen. Det ser ut som båtar ska ;) tycker en gammal en, man får vara glad så länge de får finnas kvar.

 

FRID

 

 

 

 

 

Foto och illustration | |
#1 - - Tommy:

Aava finns som snygg modell att köpa se länken nedan.

https://tackelochtag.se/marininredning/hem-inredning/promeroboats/aava%22lassedahlqvist%22-enmodellfranpromeroboats_40462

Upp