Lite här och var

 
 
 
 
 
27/3 2017
Sedan förra inlägget som slutade med ett bakslag så har det blivit riktig vår.
Å det är klart, det är ju ett tag sedan. nu har det kommit igång på riktigt och de senaste dagarna har det verkligen börjat flöda in mängder med vårfåglar. Rödhakar, gransångare, sädesärlor, stenskvättor, rödspov, skärfläckor, glador och kärrhökar m.m.
 
 
 Och plötsligt en morgon satt det en kattuggla i holken igen, till allas glädje.
Det var den 8e mars så den får heta Siv. Efter en vecka försvann den för att synas lite sporadiskt någon gång då och då. Så nu är frågan om den ligger på ägg, för då brukar de bli lite hamliga av sig, eller så hade den holken som en dagholk ett tag.
Hur som helst så håller det till ett par i den här skogen, för på kvällar och nätter är det ett himla liv på dem.
 
 
Men det är inte bara uggleholken jag ser från frukostbordet. Den här holken är också lite speciell.
Den var ganska ny när hackspetten gjorde ett eget hål över det lilla.
Här har varit lite fåglar i holken i alla fall sedan dess, men jag tror att hackspetten rövat ungarna.
Den här morgonen ver självaste herrskapet hemma, och satt och kikade på mig genom sitt hål.
 
 
 Vi får se vem och hur man tänker i häcka i den här i år.
 
 
 Annars så jobbas det för fullt med renoveringen av södra kajen i Mörbylånga
 
 
 Och man river de gamla byggnaderna och silosarna i hamnen också. Äntligen händer det något tycker många.
Medans andra tycker att det gott kan vara som det alltid har varit, Men de hörs mindre och mindre.
 
 
 
Det händer mer i Mörbylånga. En kungsfiskare håller till i diket på det gamla sockerbruksområdet. det har varit i området hela vintern. vet verkligen inte vad den hittar att äta här, för den är nästan oftare här nu sedan diket rensades i januari. och kul är ju det.
 
 
 Gjorde ett litet aw-span en kväll tills en vit lurvig hund kom och skrämde bort den.
 
 
 Så var vi åter i Stockholm
 
 
 
 Och gjorde som Lasse Winnerbäck sjunger "tog en promenad längs Årstaviken". Det var otroligt länge sedan.
 
 
 
 
 Längtan efter lite djurliv lockade dock ut oss till riksmuseet en dag. Ny motiv och nya vinklar.
Uppstoppade ladusvalor
 
 
 En (för mig) ny vargmonter fanns det. Mycket snyggt och åskådliggjorde vargen sociala liv och kroppsspråk i en rund monter.
 
 
 
 Slaguggla på bo. är det ok att lägga upp bilder på häckande fåglar från ett museum?
Jag är inte säker på det.
 
 
 Ska fundera lite till på det, och under tiden ..... Pärluggla
 
Här är min favoritfågel Blå kärrhök. Jag blir dok aldrig klok på deras huvuden. Tycker de ser lite tilltryckta ut, lite åt ugglehållet fast väldigt litet i proportion.
det är dock i luften de är fantastisk fina.
Någon gång i mitt liv ska jag ligga vid en norrländsk myr någon vårvecka och komma dem riktigt in under skinnet, har jag tänkt
 
 
 
 På Bergianska. Mistel
 
 
 Och inne i Edvard Anderssons växthus. 
 
 Skönt att komma in i värmen ett tag.
 
 
 
 Och så tog man tag i det sönderstormade vindskyddet och strandskoningen i Stor Rör.
 
 
 Det skulle vara klart till ejdersträcket satte igång och det blev det.
 
 
 Det har inte varit någon super dag än i år. men dagssummor på 5-6000 har det varit. En riktigt bra dag kn det sträcka uppemot 60 000.
 
 Men det behövs inte många hundra för att man ska vara nöjd, tycker jag.
 
 
 
 På tTandagen togs den här bilden i Ryd
 
 
 Skrattmås med lite vinterfjädrar kvar på huvudet.
 
 
 Stare  redan i sommardräkt.
 
 
 Knipor i sundet.
 
 Rödhaken har varit i trädgården hela vintern det tackar vi för.
Nu sjunger den på morgonen när man åker till jobbet. det tackar jag också för.
 
Nu går det bara framåt:)
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp