Märkligheter

29/9 2015
 
Helgen som var bjöd på några ganska märkliga och ovanliga upplevelser.
 
Som tex det som tilldrog sig vid Saltor brygga i Pataholm.
Sedan någon vecka tillbaks hade det hållit till minst ett par delfiner där.
en ledig fredag och valet att åka dit var enkelt.
 
 
Det första jag såg var en samling folk på bryggan som stod och väntade. Delfinerna hade setts för en halv timme sedan.
 
 
Och efter ytterligare 15 minuter dök de upp.
 
 
Och de visade sig bättre och bättre
 
 
Mellan varven var de riktigt lekfulla.
 
 
En eloge till kajakfolket som var på plats just då. de höll sig på sin kant lite vid sidan och väntade till delfinerna kom till dem i stället för att jaga efter dem.
De fick verkligen närkontakt ändå. Inte så att de skulle skrämma delfinerna om de paddlar omkring men det är lätt att förstöra upplevelsen för övriga åskådare.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var verkligen en fin upplevelse så här på hemmaplan.
Bryggan fylldes mer och mer av begeistrade människor. I bland blev det kanske lite väl mycket Kolmårdenkänsla när folk skrek och applåderade efter något fint hopp.
Men det var underbart ändå att få uppleva sån gemensam hänfördhet inför naturen från alla de mäniskor som var på plats.
 
 
En annan märklighet var ju månfenomenen på söndagsnatten. månförmörkelse och blodmåne i ett.
Även här var det ett stort engagemang och intresse timmarna innan och under tiden.
verkar ha varit otroligt många som var ute på natten och fotade.
Den här bilden tog jag några timmar innan, precis när månen gick upp.
 
Efteråt i datorn upptäckte jag den där pricken i nedre delen.
 
 
Och när jag zoomar in ser jag att det är en fågel som precis passerar när jag tar bilden.
vet inte vad det är men jag gissar på någon gås
Märkligt är ordet!
 
 
 
 
Vi hade tur här nere, inte ett moln på natthimlen. Fotat med mobilen genom tubkikaren
 
 
På morgonen var månen som allra närmast. Mäktigt att se den dimpa ner bakom Kalmar.
 
 
 
I skrivandets stund pågår "Hela Sverige skramlargalan" riktigt bra och engagerande.
Hans Roslings bejublade framträdande var mäktigt.
Hoppas ni också skänker lite av ert överflöd.
 
 
 
 
 
Frid
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp