Mer härliga maj

18/5 2015
 
Underbara maj fortsätter oförtrutet i bästa anda.
Jobb, fågel, trädgård, jobb, fågel, båtskrapning, jobb, fågel och lite mer trädgård.
Ja just de, man sover ju lite också.
 
 
De i källaren övervintrande Dahliaknölarna är utplacerade för nedgrävning. med HDR appen blir det extra grönt.
 
 
Blomningen på träd och buskar är otroligt riklig här i år. Jag vet inte hur det är i övriga landet.
Gula Kerrian, vita sötkörsbär och rosa japanska prydnadskörsbäret (Prunus serrulata "Kanzan") Det sistnämnda tycker många kan bli lite för mycket, men det beror nog på var det står. Min växtkännedomslärare på universitetet beskrev dess blomningen som en infernalisk orgasm, sedan var det liksom över, resten av året. Men höstfärgerna är också fina, klartgula.
 
 
Hälften av våra äppelträd blommar och för första gången är det några träd som inte blommar alls.
Den här gravensteinen blommar som aldrig förr. Antingen tänker den dö snart eller så är den bara glad. Tyvärr ser jag ytterst få bin bland blommen så det är ju inte säkert det blir någon frukt ändå. Det är det godaste äpplet tycker jag, men vårat är alltid angripet av mask och skorv, så mycket blir skräpfrukt, men det fungerar ju bra att musta.
 
 
En kvällstur till grytet passerar jag de här gänget. Vid grytet möter jag en grävling. vi sitter och tittar på varandra i säkert en halv minut innan den lommar in i grytet. Jag hade mobilkameran i ena handen och kameran i den andra, men jag vågade inte röra mig, vi var bara tre meter från varandra. Det var magiskt.
I bland känns det faktiskt bra att inte ha sådana här stunder på bild, de finns liksom bara i minnet.
 
 
Brukar ta någon sånn här bild varje år.
 
 
har blivit några turer neråt udden med och utan familjen.
Här följer en liten kavalkad på sånna bilder.
 
 
Buskskvätta, långt bort. mobil+tub
 
 
Ett fartyg mot söder lite dolt under horisonten.
 
 
Sävsparv, mob+tub
 
 
Kul att se att ejdrarna har fått ut lite ungar.
 
 
Större strandpiparen visar baken.
 
 
Och en fin pose framifrån.
 
 
Och från sidan.
-Gör något extra sa jag.
Och då gjorde den det.
 
 
Södra Lundsjön är alltid lika spännande. Dagen innan hade det suttit en sammetshätta här och drivit hundratals skådare till vansinne. den visade sig några sekunder en gång i timmen. Sånt hatar jag, tråkigaste skådningen. Glad att jag inte var där;) jag hade garanterat missat den i alla fall.
 
 
Den här dagen var hättan borta men en pungmes underhöll genom att massakrera ett kaveldun i jakt på des frön. Långt håll i och för sig, men kul ändå.
 
 
Den här bilden är ännu sämre men jag tror att den är ganska ovanlig. Man ser hur pungmesen krupit in i kaveldunsfluffet. det var nytt för mig, att de gjorde så.
Det tråkiga här var att några med de fetaste teleobjektiven plötsligt skymtade i bakgrunden långt utanför stigen där man bör och ska hålla sig nu.
Ursäkta, men jävla puckon. Ett mer egoistiskt beteende har jag svårt att tänka mig.
Närgångna fotografer är ett otyg. De har förstört fjällugglehäckningar för några år sedan, de sabbade en havsörnshäckning i Lunden, och i år har man problem med dem i Skåne där en vitstjärnig blåhake häckar för första gången. Förutom de otaliga gånger de klampar framför skådare på behörigt avstånd för att få sina bilder.
Näe man kan inte skylla på tyskar, här handlar det i regel om rätt unga svenska killar.
 
 
Håller man sig i Lundtornet så har man den här utsikten om man vänder sig om.
 
 
Mycket humleblomster i år också.
 
 
I två relativt nygrävda dammar har det legat gråhakedoppingar i år.
 
 
Här vid en dam från 2013 i Färjestadens industriområde ligger ett par. vet inte om de tänker häcka.
 
 
Ser du doppingarna. Regnbågen går ner i sopstationens dolda skatter.
 
 
Och andra delen går ner i Björnhovda.
 
 
Rödbenan gör skäl för namnet.
 
 
Johannesnycklarna blommar för fullt.
 
 
Ängspiplärka
 
 
Fler närgångna fotgrafer;)
 
 
Johannesnycklar och några Adam och Eva
 
 
Mot västrevet. Vitkindade och grå gäss.
 
 
Fyrvägen och dess innevånare.
 
 
Vägen ut till gömslet på udden dammar inte. Här hörde jag spelande grönfläckig padda dagen före.
 
 
Lövsångare i körsbär.
 
 
Med en annan bakgrund och bättre vinkel hade det här kunnat vara en fin bild.
 
 
Och så en trött hundbild.
 
 
God kväll, nu ska jag ut och lyssna efter schippande uggleungar.
 
 
 
 
Stor Frid
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp