Sent i Juni

14/7 14
 
Så drog vi i väg till Roslagen efter midsommarhelgen.
Kändes riktigt bra att komma bort ett tag. Öland börjar bli överbefolkat så här års.
 
 
När vi närmade oss Stockholm och SLområdet såg vi att man ansträngt sig ordentligt för att få tågen att komma i tid. Det här är nya Roslagsbanan;)
 
Så blev det ett kärt återbesök med familjen på det kära gamla Skatudden längst upp på Väddö.
 
 
Jag blev riktigt nostalgisk. Här hängde man rätt mycket från det man var i 12-13 års åldern fram till 25 års åldern. I vissa perioder många helger i rad under vår och höststräcken. där uppe på bunkern var vår plats med utsikt över hela Ålandshav. Många timmars nötande och spanande längs horisonten har det blivit genom åren.
 
 
 
När sträcket avtog fram på eftermiddagarna drog vi oss till vår lägerplats som var under de tre granarna. Var det risk för regn sov man i tält. läger eld, snack om planer och livet.  Man tog del av varandras resor eller planerade kommande gemensamma resor och expeditioner. kan nog säga att den här platsen har präglat mig och en del av mina kompisar för resten av livet.
 
 
Höga naturvärden gjorde ju inte vistelsen sämre. skägglaven kräver ren luft.
 
 
Vattenpumpen verkar vara i drift ännu. Om man bara var två pers så knölade man tacksamt in sig med sovsäcken på var sida av pumpen när det hängde regn i luften
 
Mycket är sig likt.
 
Efter några härliga dagar i Norrtälje skulle yngsta dottern på Pearl Jam som spelade på Friends arena och efter som vi skulle i väg tidigt dagen efter så blev det Hotellet på Järva Krog.
 
 
Bruset från Ålands hav byttes ut mot trafikbruset.
Mycket bra hotell för övrigt men dyrt som fan.
 
Och där. plötsligt på tu man hand med ett antal timmar till konserslut insåg sambofrun och jag att vi hade massa kvalitetstid.
och nästan samtidigt insåg vi att vi trots utsikten från hotellet bara var ett stenkast från en riktig pärla.
 
 
 
Ulriksdals slottsträdgård. Klart vi la tiden där.
 
ingen av oss hade varit där alls eller för väldigt länge sedan. så det var riktigt kul.
 
Åter igen kul att se hur den nu förtiden smått förhatliga poppeln tidigare har använts t.o.m. i slottsmiljö.
Åter igen ett tecken på att de funkar i nästan alla miljöer.
 
 
En så kallad siktlinje!
 
 
Trevlig trädgårdskonst.
 
 Så bar det åter hem till Öland
 
 
Och nu äntligen kunde man få båten i sjön. Den flöt som en kork. Var bara lite fuktigt i kölsvinet efter en halvtimme.
 
 
Tidigt morgonen efter var det skönt att sträcka ut i en befriande rodd. 4-5 km norr ut längs kusten.
 
Smiter in till Stora Rörs hamn och njuter av den nyrenoverade kajen. Vilket lyft!
 
 
Hamnar i "öde" sandvikar som får mig att tänka på korallreven i Röda Havet.
 
 
Bitvis lite väl stenigt kanske.
 
 
Till slut måste jag i land bara för att sätt mig på en stock och fundera på hur jävla bra man har det egentligen.
 
 
Men så fort jag ser båten så blir jag så sugen på att ro, så det blev inget längre filosofipass.
 
 
Jobbet med skådarplatsen i Stora Rör fortsätter. Det är viktigt att testa av ytan i bland så den funkar att kikarspana ifrån.
 
 
Nu drar jag på tur. 25 SUMMIT SWEDEN-projektet går in i delprojekt "Lappland".  Här ska inte stressas eller jagas bara njutas och kämpas i och med elementen. Börjar med tåget till Kiruna i morgon
Expedition Sakteliga kan följas på Kallebaaturs facebooksida https://www.facebook.com/kallebaatur
Där tänker jag göra inlägg om och när jag och mobilen har möjlighet.
 
 
 
Nästa inlägg här blir om ca 3 veckor si så där.
 
 
 
FRID
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp