Med långfärdsskridskor på Alvaret

27/1 2014
 
En tanke föds
 
jag var ute och gick i det fina vädret för några dagar sedan
 
 
Fruset och lättgånget.
 
 
Det var ganska blött i markerna innan det frös till.
 
 
 
Sådana här vattensamlingar är inte ovanligt. Det roliga är att nu slapp man klafsa över eller balansera för bi dem, nu kunde man bara knata över på den 15 - 20 cm tjocka isen.
Det var då tanken föddes att äntligen göra slag i sak och köpa ett par nya skridskor och ge sig ut på Alvaret och åka lite.
Det var nästan 20 år sedan jag åkte sist, det har liksom av massa olika outgrundliga anledningar inte blivit av. Så nu eller aldrig kändes det som
Vädret sa snö på söndag eftermiddag, och nästa helg har jag beredskap plus att de hotar med mildväder, så jag hade egentligen bara en dag på mig som jag säkert skulle kunna åka på.
 
Fredag kväll bar det iväg över bron för inköp av skridskor, Inget avancerat alls, Isvidda Trekker heter dom, inga specialbindningar så man kan köra med sina kära kängor.
 
 
På lördag morgon stod jag på Alvaret med mina nya skridskor och blickade mot Möckelmossen.
 
 
 
Bitvis såg det mycket lovande ut med mycket is, fast mitt i just det här partiet gick det faktiskt en öppen bäck man fick vada igenom.
 
 
När jag kom fram till den del av sjön jag skulle utgå ifrån möttes jag av en fin liten vak.
 
 
Men resten av sjön var täckt av 6-10 cm fin klar kärnis.
På med skridskorna och stappla i väg gubbe, tänkte jag, och det gjorde jag, med betoning på stappla.
 
 
Efter ett tag fick jag in lite flyt i åkandet och kunde röra mig över sjön. Faan vad kul det var. Äntligen!
Det är en speciell känsla när man fått en ide, planerat, agerat och genomfört, även om det här inte var en K2klättring så infann sig välbehaget samtidigt som den första balansanspänningen släppte så jag kunde börja njuta av naturen också.
 
 
Jag for runt stränderna och utforskade. Oftast är man här i maj och då är det inte att tänka på att gå för nära sjön på grund av alla fåglar som häckar runt och i sjön.
Här har en svan förolyckats. kanske den har landat på isen och kasat in i stängslet. örn och korpmat lär det ha blivit i alla fall.
 
 
Några vakar till dök upp. Det tyder på rätt bra källflöden i området.
 
 
Isen var som sagt väldigt klar och fin. Ibland blev man osäker på om det ens var någon is framför en. men sjön är inte djupare än max en halvmeter så det var ju ingen drunkningsrisk i alla fall.
 
 
På vissa ställen  kunde man åka ifrån sjön en bit.
 
 
 
Och så äntligen såg jag min kära Mittmur igen och kunde till och med åka över den.
Det är den mur som går från norr till söder, mitt på och över nästan hela Alvaret.
 
 
 
Den var ju min ledstjärna under min expedition mars 2012.
 
 
Ja det var en rolig dag och det var svårt att sluta.
 
 
Alvaret är fantastiskt, året runt.
På söndagen var det tänkt att Dröstorpsmossen skulle ha befarits, men där bröts tyvärr planerna.
bland annat så lom snön och blåsten några timmar tidigare än planerat.
Nåja jag hade rätt fin träningsvärk ändå. Skridskomuskler som legat i vila i 20 år sätter inte igång sig utan protest;)
 
 
Så har det ju varit fågelräkning i helgen också, vädret gjorde att det till slut samlades rätt mycket fågel på matningen. Som mest såg vi 22 koltrastar.
 
Det gäller att sprida ut äpplena annars slåss de bara.
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
#1 - - Kenneth M Forsberg:

Fina foton och fin berättelse om skridskoåkning. Precis som du skrev för en tid sedan, går det att åka vid Köpstaden/paradisverkstaden. Åkte där i söndags och tog foton på en far och son som seglade skridskor - en beprövad uppfinning.

Svar: Tackar KennethJa det blev lite skridskoläge bort ikring, men jag ville nog inte uppmana till att åka på dämmet då isen snabbt kan ändra bärighet i vissa delar, tyvärr. Det hade varit fint med en "riktig" isbana där. Nu sitter det varningsskyltar där i stället.
Skridskosegling känner jag till men att segla skridsko var ett nytt utryck för mig. Vad innebär det? Har du bilden tillgänglig någon stans på nätet?

Med vänlig hälsning Kallebaatur
Kallebaatur

#2 - - Kenneth M Forsberg:

Hej! Du har rätt- det heter säkert "Skridskosegling":-) Jag tog foto som jag hade i åtanke att du kanske vill lägga upp på den seglande skrinnaren.
Maila mig på [email protected] så skickar jag foton.

Svar: Jaha ok, det känns lite trångt med skridskosegling på dämmet, men det är ju ingen risk att man blåser till havs. Den bilden lägger jag gärna ut.
Kallebaatur

Upp