Förundringar

28/5 2013
 
Hej där
Här är lite bilder från de senaste 2 veckorna. Egentligen är det så mycket mer jag ville visa. det är så förunderligt mäktigt den här tiden på året.
 
 
Den här bilden tex, det är den enda jag inte tagit själv;) Förutom att jag har tagit den från SMHIs Istjänst.
Jag har länge velat ta en tur upp dit och se den sista havsisen försvinna i försommarljuset till vårfåglarnas sång. Det måste vara vackert. Kartan är från den 24/5 i år.
 
 
Vad jag hör av andra och får en känsla av själv så är det mycket orkideér på Öland i år.
 
 
I "min" damm i färjestaden har nu grodorna och all grodrom som fanns här för några veckor sedan försvunnit.
 
 
Nu är den full med mindre vattenödla i stället, Över allt syns kurtiserande par. tänkte göra ett försök att filma med GO PROn snart.
 
 
Och i väntan på att alla trollsländor ska dyka upp kan man förundras över hur en kaveldunscigarr beter sig när den hamnar i rätt läge.
 
 
Jag tog mig en tvådagarstur ner till Ottenby förra helgen. Inget bestämt, tillfälligheterna fick styra min färd, Jag skulle bara njuta av vad som dök upp. Efter en fin morgon på udden stod jag plötsligt och fotade mindre flugsnappare i fyrträdgården.
 
 
 
Softande sälar. jag gillar den stora till vänster, han liknade vår hund när han sover. Sälhund sa man ju förr.
Den här är tagen med mobilen genom tubkikaren med favoriten Tilt-Shift effekt. Kunde ju varit lite upprätad men då kanske andra värden hade försvunnit.
 
 
Men så står jag plötsligt uppe vid Sandviks Camping och letar efter en videsparv tillsammans med 50-60 andra.
 
Efter fyra timmars letande, väntande och vissa stunder stilla kontemplation börjar jag se andra saker,
tex kabbeleka i en fuktig tuväng.
Jag njuter av jagande lärkfalkar
Fotar lite till
 
 
Förundras över trädens mångfald. Vems val gör att de träden står just där?
 
 
En cementindustri i dis kan ha sina värden.
 
 
Solblänk i motljus
 
 
Efter ytterligare ett par timmar var jag åter på Udden utan att ha sett någon videsparv.
Men jag kunde nu plåta dom här i det begynnande kvällsljuset i stället.
 
 
Och längs fyrvägen spelade brushanarna. Det kan man verkligen förundras över.
 
 
Honorna var inte helt oberörda, elller.... dom flög inte i väg i alla fall.
 
 
- Här gäller det att ligga i!
 
 
Något gör att det plötsligt sitter en flodsångare och sjuner uppe vid Kungsgården. Ja varför inte?
Den här raden med skogsalmar hör till Ölands, kanske till och med några av Sveriges grövsta almar.
Det ser ut som att de har varit hamlade/stympade en gång i tiden. Därför är kronan inte så stor......
 
 
........men stammarna är kraftiga.
Nu är de tyvärr drabbade av almsjuka och är nog snart ett minne blott om man nu inte låter dem stå kvar som ett minnesmärke i landskapet. Det hänger på länstyrelsen och fastighetsverket.
 
 
I den "engelska parken" står den här väderbitna gestalten uppstöttad av sin granne. man måste inte ta bort allt som är lite krokigt och vint.
 
Det började bli en lång dag. Flodsångar sången var allt lite sövande. Jaha dags att sov men var?
Jag hade inte fått nog av naturen än, ville nog egentligen komma ytterligare närmre.
Jag brukar tänka på gösta Ekman i en av Hasse och Tages filmer där han står fast nedsjunken i en damm ett helt år och iaktar sin omgivning, snacka om naturupplevelse.
 
 
Så jag gick ned till västra stranden och redde mig ett nattläger i lä bakom några stenar vid vattenbrynet.
 
 
Tittade jag åt vänster såg jag det här med Långe Jans trygga blinkade i fjärran.
Jag sov som en stock.
 
 
När jag tittade upp på morgonen möttes jag av den här synen. I verkligheten var det en fantastisk komposition.
Ljuset och min märkliga ställning gjorde att bilden inte blev riktigt vad jag ville förmedla;)
 
 
Frukost på sängen blev det.
Nu hängde regnet verkligen i luften. När allt var ihoppackat kom de första stänken.
Ner till udden och hitta lä och gärna lite regnskydd.
Så gick det en dag till.
 
 
En båtsida
 
 
Hahns fiskarstugor längs fyrvägen
 
Lyssnar igenom mitt fickminne så här lite efteråt. Det fanns mycket att fundera över.
 
- Sälar med stora dubbelhakor ser glada ut när de sover.
 
-Jag råkar lägga mig på en myrstig när jag skulle ta en tupplur. jag bad dem låta mig vara en halvtimme och jag lovade att ligga still. När jag vaknade en halvtimme senare hade jag inte en myra på mig.
 
-En spelande årthane glädjer mänskligheten mer än han någonsin kan ana. Om han visste om det, skulle han då bry sig?
 
-Bara de första tre myggbetten för året är roliga.
 
-Att sälar är så trasiga?
 
-Att samtidigt som det sjunger halsbandsflugsnappare i min trädgård hittar någon en spansk sparv i Rydaholm.
 
-Att om man vill kan man få knäppande tallkottar att låta som en tickande videsparv.
 
Näpp, jag var faktiskt både drog och spritfri hela tiden;)
 
 
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp