Kapten Yrvind

19/3 2013
 
Jag är inte riktigt klar med båtmässan.
Inte långt från vår monter stod en inspiratör av världsklass och visade sitt senaste projekt.
Det var den 73 årige Sven Yrvind (tidigare Lundin)
 
Bilden har jag "lånat från nätet"
 
Han har sedan sjuttiotalet låtit höra av sig med jämna mellanrum. Med sina hembyggda små båtar har han gett sig ut på många och långa ensamseglingar och alltid kommit hem, klokare. starkare och med nya ideér.
 
Han har aldrig velat passa in i vårat samhälle utan levt lite vid sidan av, med sina projekt.
Han skickades hem första skoldagen som ett hopplöst fall, han fick stryk av lärarna och eleverna tog efter, men han kunde försvara sig och har med tiden skaffat sig en gedigen utbildning i matte, kemi och fysik men inte allt inhämtat på univeritet utan också genom envisa självstudier.
 
Han är en livsfilosof. På den gula lappen han står och delar ut på mässan står bla.
 
"Det är inte i många grenar en 74åring kan slå världsrekord. Och vad har jag med min usla pension på femtusen kronor för alternativ? Göra som mina pensinärsbröder? Köpa en tv, surfa mellan kanalerna och bli uttråkad?
Valde jag den vägen skulle jag förlora min form, jag skulle bli fet och trögtänkt, kanske få diabetes och hjärtinfarkt. Då skulle de lägga in mig på långvården och koppla upp mig till ett system av livsförlängande apparater. Fjättrad vid min säng, lidande djävulens kval, längtande efter de fria horisonterna, skulle jag tillbringa mina sista årtionden, förgäves försökande övertala någon att ta mig av daga.
Nej titta på tv är inte min grej. Jag måste ha något att leva för, ett problem att lösa, en kamp att kämpa."
 
Är inte det rätt så inspirerande så säg? ...eller ja vi går ju i gång på olika saker, men jag tycker det är skitbra.
 
 
Här är hans senaste projekt. Med den här ska han segla jorden runt, det beräknas ta runt 600 dagar.
Han ska inte gå iland på hela tiden.
Jag undrar hur man egentligen överlever en större folksamling eller rusningstrafiken i tunnelbanan efter en sådan resa.
 
 
 
Riggen är minst sagt orginell.
 
Jag har tagit bilden på en fin målning som jag inte har gjort även om det ser så  ut ;)
(Det händer att folk "lånar" mina bilder från bloggen, i det här fallet skulle det inte vara så lyckat)
 
 
För att slippa stress har Sven inte satt något datum för när han ska i väg med sin båt.
Med sig på resan har han 400 kg mat och 100 kg böcker.
 
Sven har skrivit flera böcker om sina seglatser och båtar.
Här är hans hemsida http://www.yrvind.com/
God tur
 
Även om det är svårt att tro det så är det vår nu och hela kontinenten börjar röra sig norrut.
 
 
Tönn håller sig kvar i spanien men hans artfränder har börjat röra på sig.
 
 
Liksom de här svarta storkarna.
 
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp