EKEN OCH LÖNNEN


Var ner till sjön en sväng i Lördagsmorse. Varm och fin morgon men med ökande sydväst.
Det behövdes inte så många kast förrän det satt en gädda på draget.
Slirbromsen tjöt några sekunder innan gäddan ställde sig på tvären och fick tvingas in.



2,5 kg och 74 cm lång blåsilver Toby 18 gr.

Det är mycket sjögräs och alger på de långrunda stränderna så man fick rensa draget nästan efter varje kast.









Västanvik från slite har varit i Degerhamn och Cementa. Här passerar hon Ispeuddes fyr.





Vädret var rätt så skiftande.
Det här är mitt favoritljus när man är på västra ön. Låg sol, klart i öster och mulet, gärna regn över fastlandet.

Är man på östra sidan ska det vara tvärt om och kväll.
Skagenljuset kan slänga sig i väggen.



Det här "kära" paret har jag iaktagit under många år. Kära och kära föresten, jag vet inte om det är ömsesidigt, men den smalare lönnen verkar i alla fall vara kelsjuk värre.
Eken verkar inte må dåligt av det.
Annars brukar de ju inte tåla att andra träd växer upp i kronan på det här sättet. På långt håll ser det ut som ett träd med fin form.
Jag ska ta en bild på kronan när höstfärgerna börjar visa sig, då ser man skillnaden.


"Min krona gör du inte efter, sa eken till prinsen"


Det om detta, ha det!






Foto och illustration | |
Upp