Sensommar

9/9 2017
 
Det blev inte så himla mycket mer sommar som jag hade hoppats.
Nu har det duggat nästan ihållande i en vecka känns det som. Men jag ger inte upp, än kommer det fina dagar om än med lite mer höstkänsla kan jag tro.
 
Har haft kameran framme lite då och då i alla fall, så här är några bilder sedan sist.
Allt är från Öland,
 
Hemma i trädgården löser blommorna fortfarande av varandra, nu också ackompanjerat av svällande gravensteinäpplen på grenarna.
Kungsljusen har snart gjort sitt. När de börjar mörkna ta jag bort dem. jag tycker de blir för iögonfallande dystra och mörka på vintern.
 
Alltid är det någon som vill sticka ut, som tur är.
 
I havren
 
Ensamma mamman
 
Kråk och kajting
 
Svarttallsbryn med nöt.
 
 
 
Tillslut kom solen fram. Under några minuter fick jag sno mig med kameran för att hinna med några motiv jag planerat att plåta, och mitt i allt kom de här knallande och skapade en spännande linje i landskapet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Detaljer från kvarnraden i lerkakaka och en kråka.
 
 
 
 
Blomsterlavett i Runsten
 
Dåtid och nu
 
Jag tillhör dom som tycker det ser för jävligt  har svårt för ny arkitektur i glesbyggden, vet inte varför. I tätorterna är det mer än roligt med nya tankar och idéer. Där måste det finnas variation. Men på landet tycker jag det kan få se ut så häräven när man bygger nytt, ja med viss variation naturligtvis. Men just det här huset är nog rätt gammalt kan jag tro.
 
Och i ett dike i närheten satt den här fältharen och önskade att det någon gång kunde sluta regna.
 
Äntligen kom jag nära ett rådjur men då var solen nästan nere och ljuset räckte inte till. Tyckte den blev bra i alla fall;) Kom att tänka på julbocken när jag såg bilden.
 
 
På tal om konstiga bilder. Ville ta en bild på dimman där borta mellan träden en kväll. Tog bilden med mobilen och HDR effekt och så blev det så här, som en akvarell. Är inte så säker på att den är bra men lite intressant i alla fall.
 
nu ger det flikbladiga björnbäret skör. Några nävar mogna bär varje dag sitter som en smäck.
 
 
 
Det har faktiskt blivit några turer på sjön. den svartmunnade smörbulten som kommit hit med ballastvatten från kaspiska eller svarta havet, är där som vanligt och snappar mask.
Läste i dag att lagen nu säger att man måste rena sitt ballastvatten innan man släpper ut det. Det är för sent för den här gynnaren som redan etablerat sig, Men andra arter kan nu hindras från att spridas och ställa till det för andra ekosystem i värden.
Den där svarta fläcken på ryggfenen är en bra karaktär för den svartmunnade, för någon svart mun har jag då inte sett på dom.
 
Fick bli ett litet strandhugg på en öde ö under en regnig fisketur här om dagen.
 
 
 
Fick några förslag på hur bilden "Svarttallsbryn och nöt" kunde beskäras och det här förslaget kom från en av mina käraste gamla vänner, Lena.
Riktigt bra tycker jag.
 
Det var allt för den här gången kära läsare. Stort tack för att ni läser min blogg.
 
 
 
 
Frid
 
Å föresten, jäklar vilken fin tid det står för dörren nu, missa inte den.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp