Regn regn sol

5/5 2015
 
Långhelgen som var regnade ju i stort sett bort, allt ihopa.
Men när slutligen söndagen visade uppehåll gick det inte att låta bli att dra ner till Södra udden i gryningsdimmorna.
 
Och vilket uppehåll det blev sedan. Varmt och nästan blick stilla. 
 
 
Jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att stanna längs fyrvägen och kliva ut med tuben och bara ställa mig och insupa ljuset och ljuden,
Vipor, rödbenor, strandpipare, fisktärnor, rödspovar, gluttsnäppor och alla dessa sånglärkor höll konsert. 
 
 
 
 
Brushanarna är inte så ljudliga, men är spektakulära på sitt sätt.
 
Det plingar till i mobilen och där kan jag läsa att man visar upp en  brandkronad kungsfågel vid fågelstationen om en kvart.
Jag avslutar min orgie i ljus och ljud i lugn och ro. Härligt när larmen bara är någon minut bort.
 
 
 
Och där var den
 
 
 
Snabbt samlas folk på plats.
Elaka tungor säger att en del hänger på nätet under hela tiden näten är uppe och bara väntar på att något kul ska fångas. men å andra sidan är det en bra plats att stå på och spana ut över havet också. Speciellt när det är nordvindar, då står man fint i lä där.
 
Hur som helst så är alla verkligen tacksamma att stationspersonalen delar med sig av guldkornen av fångsten. Det har inte alltid varit så.
 
 
 
 
Även strandkråkor njuter av finväder.
 
 
Träffar på ett gäng gamla kompisar jag hänger lite med, riktigt kul. En av dem hade jag inte träffat på 25 år. glömde tyvärr att ta en bild på dem
 
 
 
 
Rödbenor med annat i tankarna än att sola.
 
 
 
En tur in i Södra lunden är oftast trevlig och givande fram på förmiddagen. Rovfåglarna börja segla på de uppvärmda vindarna över träden och småfåglarna födosöker över allt.
 
 
 
Det gäller ju att utnyttja ledigheten, så det blev till att åka hemmåt efter en fantastisk morgon och ge sig i kast med gräsklippning kompostgrävning och båtskrapande.
Hittade ett bestånd med gulsippor i kanten av en rabatt. Riktigt kul tycker jag. En del "ogräs" ids man inte rensa bort.
 
 
 
Ljusfenomenen höll i sig in på nattkröken. Dimma och fullmåne kan bli riktigt häftigt fast kanske inte alltid på bild;)
 
 
 
Ja en hundbild får vi väl ta också. Den här kallar jag för "Kungen på komposten"
 
Öland spirar nu i helgen och trädgårdmässa i Glömminge på lördagen där jag är rätt involverad.
Blir kul. och vädret verkar bli bra.
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp