Djur

12/3 2015
 
Så var man hemma från mässturen till Stockholm. Det var riktigt kul så länge det varade. Men alltid lika skönt att komma hem till våren på Öland. Nu rullar det förhoppningsvis på, och det blir bara bättre och bättre där ute i markerna.
Vår fåglarna dräller in. Lärkor, vipor, tranor, finkar och till och med ejdern börjar sträcka lite och de första praktejdrarna har visat sig.
 
 
Det första jag gjorde när jag kom hem var att ta med hunden ut i skogen. Där satt vi oss och bara kände in lugnet.
 
 
Med mig från mässan fick jag den här inspirerande boken. Den plöjer jag för tillfället med stort intresse.
 
 
De här dovhjortarna såg jag får ett år sedan ungefär. de är inte helt lätta att se. jag har bara sett dem en gång, och många som bor nere i Strandskogen - Isgärde har missat dem helt.
Var kommer de ifrån? Ottenby, djurparken eller är de helt enkelt inplanterade.
Nu stod det i lokalbladet att jägarna i området vill ha dem kvar och tänker inte skjuta dem, än.
Tydligen finns de av båda könen så förhoppningsvis borde de kunna föröka sig.
 
Det är riktigt kul.
 
 
 
Från det ena till det andra. Den lille bruna rackaren är vår hund som liten med sina syskon. Vaskurs Isolfur, Ifill, Izor och Isöld. Foto taget av Jenny Hall
 
 
Här är han bakom katten. När man ser den här bilden förstår man inte varför han är emot katter så mycket nu för tiden. vad var det som hände?
 
 
På väg till sitt nya hem på Öland
 
 
I dag börjar han bli lite gammal, lite lugnare och tröttare.
 
 
Men innan hunden hade vi faktiskt en katt, Maja. Hon flyttade in till oss från grannen utan att fråga varken oss eller grannen om det gick bra. Men det gjorde det. jag har för mig att grannen skaffade en kattunge och då fick hon nog och flyttade. Hon ville ha lugn och ro. När hon blev äldre blev hon både blind och döv och blev påkörd av en bil och fick avlivas, till allas stora sorg. Nu vilar hon i ett hörn i trädgården.
 
 
Och under samma tid hade vi två sånna här också, de blev rätt gamla. De och en mus bodde i en bur i trädgården. Musen hade också flyttat in utan att fråga.
 
 
Och så var det den här .......     Nä just det, den bodde ju aldrig här.
 
 
Just nu pågår VM i hundkörning. Det är Finnmaksloppet i Nordnorge som startade förra fredagen. Det är väldigt roligt att följa. har två favoriter med där Norska Sigrid Ekran (känd från Skavlan) och Lars Monsen.
Just nu ligger Sigrid 1a med 11av sina 14 hundar kvar i spannet. Monsen ligger 12a med 7 hundar kvar av sina 14.
Loppet är 110 mil långt, så det är inget för dunungar.
 
 
Jag vill ju gärna ha egna bilder så långt det går och efter som jag tyvärr inte är på plats själv så tar jag några bilder från Jokkmokks marknad för ett antal år sedan. Det här är så kallade turspan som turisterna fick åka med
 
Kan bli lite rörigt när spannen trasslar ihop sig.
 
På väg till jobbet på Talvatis isar i Jokkmokk
 
Fredag i morgon:) Se vad helgan kan ha att bjuda på.
 
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp