Öland - Åland

12/9 2014
Jag är mycket glad att ni tittar in här ibland. Jag vet inte vilka ni är, men jag ser att det är några som följer min blogg och ibland ploppar det till i besöksstatistiken så är det några fler någon dag.
Några vet jag vilka det är men långt ifrån alla,
 
Vilka ni nu än är så inspirerar ni mig att fortsätta och förmedla lite om mitt liv och leverne bara genom att titta in.
Jag förstår att alla mina inlägg knappast faller alla på läppen, den är ju  kanske lite spretig, Kallebaaturs blogg.
 
Skriv gärna här om det är något speciellt ni tycker jag ska skriva om eller vilken typ av inlägg som faller just dig på läppen.
Tex mina ölandsbilder, historia, trädgård, mina små resor eller vad det nu kan vara.
 
Nå väl för någon helg sedan var vi på Åland.
En mycket trivsam tur med föräldrar, systrar och svågrar och allt.
 
 
Öland - Grisslehamn - Eckerö, där slog vi basecamp på ett trivsamt pensionat.
Helgen före hade sommarsäsongen tagit slut, så mycket var stängt, men vi behövde inte trängas.
Förutom på färjan då. det är kul att den trafiken går bra. Det är ju ett fantastiskt tillskott för lilla Grisslehamn.
Tullkontrollen är obefintlig så spritresenärerna kan göra korta dagsturer och ändå köpa med sig massa sprit och öl. Skulle den kontrollen skärpas vore snart Eckerölinjen dödsdömd. Det här sista är bara en vild hypotes jag har;)
 
 
 
Här på Åland finns mycket spännande att se om man bara har ögonen med sig.
 
 
Eckerös Post och Tullhus är en respektingivande byggnad, och det var tanken när den byggdes. Här skulle man reta Svensken lite.
Här finns ett post och tullmuseum och en utställningshall.
 
 
Springer inte så ofta på konsthallar nu mer, men konsten gör framsteg, eller ja utvecklas i alla fall,
Det här 3Dporträttet var rätt fint ändå.
 
 
Varför ligger de där? dit slängda av vaktmästaren eller är det faktiskt en installation?
Varken vill eller kan analysera den här.
 
 
Den här var bra, lite undangömd. Det roliga med den här är att där fanns ingen spegel.
 
 
Sett inifrån gården.
Själva postmuseet hittade vi inte på stängt eller väldigt litet måste det ha varit.
 
 
I en a flygelbyggnaderna fanns ett öppet café. Här hade man använt underreden på trampsymaskiner till bordsben. kanske inte jätteoriginellt men antalet var slående.
 
 
Något som var riktigt bra och kan rekommenderas var Ålands jakt och fiskemuseum. även det i /på Eckerö. här visades verkligen allt inom gebitet nytt och gammalt om vartannat.
 
 
Mängder med redskap insamlat och utlagt.
 
 
Vättar och sjöfågeljakt, är ju en djupt rotad tradition på Åland.
 
 
 
I maskinrummet
 
 
Isbillar, kul med mängden och mångfalden.
 
Nätstickor
 
 
Öskar och öskarsämnen. Öskarsämnen förresten, det är inte varje dag man skriver det ordet.
 
 
Även här fanns en konstutställning. nu var det unga Svenska My Hansson som ställde ut sina fina verk.
Hon hade flera tanke och känsloväckande målningar på varg med ett klart ställningstagande i vargfrågan.
Tex den stora tavlan i hörnet där. En liten flicka står gråtande och kramar sin lilla hund, omringad av till synes hungriga vargar. Den är riktigt bra.
För eller mot varg, ska bli intressant att följa My i framtiden. hon är redan en etablerad hundporträttmålare.
 
 
Kastellholms slott var verkligen sevärt. Nu äntligen befriad från byggställningar. En flerårig renovering är slut.
 
 
Det förstås, här visar man hur de gamla byggställningarna såg ut.
 
 
 
 
Här satt Erik den XIV fänslad innan han togs till Örbyhus på ärtsoppediet.
 
 
 
 
 
 
I anslutning till slottet ett friluftsmuseum och ett Fängelsemuseum.
 
 
Katastrofbild på havsörn, men med den vill jag visa att havsörnen är mycket vanlig även på Åland.
 
 
På Åland är det här med utsiktstorn en rätt stor grej. Här ett av de högre. Tyvärr stängt pga reparation.
 
 
I Ingby finns den här grottan, ett gammalt tillhåll för troll och rövare som ju alltid gamla grottor har varit.
 
 
Men här lär även en liten gumma ha bott under en längre tid någon gång mellan 1714 - 1721 med sin ko. Hon gömde sig för ryssarna som då ockuperade Åland. Det var nog sisådär.
 
 
Av henne eller någon annan fanns inte ett spår i dag.
 
 
Kanske åt hon av den frodiga stensötan utanför grottan.
 
Tiden går fort när man har roligt.
 
Snart satt vi på den fruktansvärt långtråkiga E22anigen, på väg mot Öland.
Men bara några dagar senare var jag på den evinnerligt tradiga E22an igen, mer om det nästa inlägg.
 
 
 
På tal om allt och inget. Gröna väggar kommer starkt över hela världen nu. Nu måste man bara lära sig att fästa dem ordentligt i väggen. Bilden är från nätet.
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp