Iphonescoping bland annat.

 
 
 
20/10 2014
 
 
 
 
Min kära Experia Activemobil har till slut fått gå i pension. jag saknar redan Camera 360 appens HDR och tiltshiftbilder.
Min nya, en iphone 5s har inte lyckats leva upp till något nämnvärt i den appen , men i övrigt så öppnades många nya möjligheter.
 
Att fota med Iphonen genom tubkikaren heter tydligen Iphonescoping, eller  om det finns ett enklare namn på svenska välkomnar jag gärna det.
 
jag köpte en adapter som var superenkel att fästa på tuben och började filma och fota för brinnande livet, och akta er vad misstag man kan göra, men sakta börjar jag lära mig vad som är värt att ens försöka fota.
 
Som vanligt så gäller det att inte zooma in allt till max och att det blir bättre bilder ju ljusare det är.
 
Här är lite blandade bilder sedan senaste inlägget.
 
 
Det har varit riktigt bra veckor med fågelsträck över Öland nu. Bland annat så har labbsträcket varit något utöver det vanliga, särskilt de Bredstjärtade labbarna har exploderat.  Från att tidigare bara ses med några ex per år i Sverige har man de senaste veckorna kunnat se uppåt 50-60 st på en dag. mest ungfåglar. troligen har det varit extremt bra med lämlar eller gråsidingar någonstans läng den sibiriska kusten i sommar.
Det här är en bild på en ung fjällabb som utmattad landade i Stora rörs hamn. två timmar senare var den tagen och dödad av en havsörn. Bilden är tagen med min experia genom tuben på fri hand med HDReffekt i motljus.
 
 
 
Det har blivit några turer ner till udden
Bläsand Iphonescopad.
 
 
Iphonescopade unga knölsvanar
 
 
Den här smådoppingen är extremt inzoomad både i tuben och telefonen. Funkar ju som dokumentation.
 
 
Så blev det äntligen nordliga vindar under något halvdygn och vi passade på att segla hem Aluett till Kalmar för vintern. Vi gick ut kl 17, en timme senare var det mörkt. Blev en fin mörkerseglats med kacklande prutgäss ute i mörkret. Iphonefoto.
 
 
På udden igen, nu med adaptern. knubbsäl och 3 st skärsnäppor.
 
 
En ung och en gammal (höger) havsörn stör friden för de rastande fåglarna på västrevet. Iphonescopade
 
 
Mitt i allt hittades den här märkliga stjärtanden, trolig White cheeked pintail (Bahamian pintail). Troligen en parkrymling men säker kan man ju aldrig vara. Iphonescop.
 
 
Snatterand, Iphonescop
 
 
skedand hona
 
 
Skedand, en favorit.
 
 
Snatterand och sångsvan
 
 
Njutbar egenvård.
 
 
Vintern kryper närmre när man ser en varfågel. Iphonescop
 
 
Varfåglarna övervintrar gärna på Öland.
 
 
Strandråka. tagen med min Olympus ultrazoom.
 
 
 
Strandkråka. Olympus
 
 
Miljöbild på strandkråkan.
 
 
Någon form av marin tillbedjan?? Stor Rör
 
 
Iffe
 
 
 
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp