Sent i maj

30/5 2014
 
Redan slutet av maj och det mesta är någon vecka tidigare än normalt. men vad är normalt nu för tiden?
 
Här är en radda bilder från den senaste veckan.
 
 
Centralt i Färjestaden
 
 
 
Båtmässa i Kalmar, och förstås dras man till träbåtarna.
 
 
 
Tex den här Ölandssnipan. Inte så olik min Liv
 
Och här ligger Aluett och ska just resa masten. de söker folk som vill vara med och jobba, ro och segla henne. det är oerhört lockande måste jag säga. det gäller bara att hitta tid, och det är ju en prioriteringsfråga.
 
 
Här var flera aktiviteter på vattnet. Tillåmed samtidigt.
 
 
På studiebesök. här jobbas det för att vattnet i sundet ska vara så rent som möjligt.
i den här närmaste baljan ska man dock inte bada.
 
 
Även här på Dämmet 2 i Färjestaden sker ju mätbara reningseffekter innan regnvattnet når Kalmarsund.
Den här bilden togs för ett par veckor sedan.
 
 
Och nu i veckan var det dags att inviga det hela. kommunalrådets dotter klipper bandet.
 
 
Det kunde ha blivit uppskjutet ett tag men strandskatan ute på udden han ruva klart ...
 
 
..... så ungarna kunde rusa ut mot ballonguppsläppet.
 
 
Sedan invigdes hundbadet. det ska bli kul att se hur det här kommer utveckla sig.
 
 
Och nästan samtidigt strax norr om Mörbylånga görs en strandremsa i ordning för bad och rekreation.
Det händer grejer må jag säga.
 
 
Men så plötsligt är det helg och jag har dessutom semester en vecka. Hur härligt är inte det då?
Så jag börjar med ett besök nere på udden.
 
 
Inte så ofta jag ser fyren från den här vinkeln.
 
 
Och det kan ju bero på att jag inte är så jätte ofta vid Kungstenarna.
 
 
I en av stenarna finns det här hålet. det sägs att Oden en gång har stött sitt spjut Gungner igenom den.
Han var rätt aktiv, Oden. Över allt stöter man på stenar han har bundit hästen Sleipner vid och massa andra saker han gjort som lämnat spår in i våra dagar. Men så var har ju alla gudars gud också.
 
 
Alldeles i närheten flög den här Ängshöken förbi.
 
 
I Västerstadsviken var det lågvatten, men där ute sökte jag en praktand utan resultat. Det är klart att den dök upp dagen efter. varför är jag inte förvånad?
 
 
Nere på udden satt det plötsligt en Portlandstärna som jag alltid önskat få se. Det är en fjolårs unge av silvertärna som kallas så. Förr trodde man det var en egen art. man såg den bara i området kring Portland Australien. den fick namnet Sterna portlandica, men så kom någon på att det ju bara var unga silvertärnor som stannar kvar där nere sin första sommar. Så den här är alltså ett halvt jordklot fel.
 
 
Klart man blir glad av en sådan raritet även om det är en vanlig art.
 
 
Och så lite hemliga besök på fina platser så här års.
 
 
 
 
Svärdsliljan blommar nu för fullt.
 
 
Törnsångare...
 
 
... i speltagen
 
.
Rätt skönt att den här inte hade horn
 
 
2 lite slöa och en sprallig knubbsäl.
 
 
 
I morse stod jag vid stora Rör och studerade ett ganska magert sträck. Här håller nu ideella krafter på att färdigställa ett vindskydd för skådare och andra besökare. det blir nog riktigt najs och en stor tillgång för hamnen.
Informationstavlor om fågelsträcket genom sundet ska det finnas också.
Jag smyginvigde själva platsen, men än var det lite blåsigt så det blev att söka lä i buskarna som vanligt.
 
 
Swedica Hav och ett gäng prutgäss drar mot norr genom sundet. Sillåsens fyr står där också.
 
 
Och med kajen har man tagit krafttag. Kul att se.
 
 
Vid den här tiden på året är Isgärde lunds naturreservat som bäst. Full fart på fågelsången.
 
 
Om allt går som det ska så kommer jag se soluppgången om några timmar nere på södra Öland, kanske till och med nere på udden, så det är nog bäst att gå och lägga sig nu.
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp