Mellandagar

 
Så kom lugnet efter jul. Det känns som en välbehövlig ledighet
Några minusgrader och lite snö gjorde det hela lite ljusare
 
 Mötte morgonen genom ett glasklot en fin vintermorgon.
 
 
 En väldigt lång höst stannade plötsligt av, över en natt.
 
 
 En brednäbbad simsnäppa hade firat jul i Haga park. Vi åkte dit på juldagan men då hade den firat klart och försvunnit. Fick en bild på Mörbylångas hamn i alla fall. 
 
 
 
På annandagen sökte jag mig åter till den västra kusten. kanonväder och inte så blåsigt i dag.
Stora Rörs hamn.
 
 
 Neptunus fryser
 
 
 
 Inne i lä i vikarna började isen synas. Här i strandkanten vid ispeudde stötte jag tre stycken enkelbeckasiner.
 
 
 
 En flock på tretton sångsvanar låg och vilade småtrumpetande i en vik.
 
 
 
 En flock kråkor hade intagit Norra Fäholmen.
 
 
 
Rätt mycket storskrak rör sig fram och tillbaks längs kusten nu. Av någon anledning gillade jag inte de här förut men på gamla dagar har det blivit en favoritfågel tack och lov.
 
 
 
Ispe udde fyr.
 
 
Havsörn
 
 
 
Obsplats Stora Rör
 
 
 
Nu badas det inte så värst i badet vid Ispeudde
 
 
 
På julafton innan kylan slog till tog jag en tur i hemmaskogen.
 
 
I ett område med askar som kapats en gång och som slagit rotskott och växt upp igen har det blivit en rätt speciell miljö. Skolungarna har hittat hit med sina kojor.
 
 
Stubbskottskog, kan det nog kallas. Nu är det mesta drabbat av askskottsjukan och avverkas.
 
 
 
 
 
 
 
3e dag jul kände jag för en liten expedition. jag har bara nosat på utkanten av Ryds naturreservat tidigare. nu ville jag tränga in i dess mitt och ut på andra sidan.
Där finns inga stigar eller iordninggjorda leder. Reservatet finns bara där för sina höga naturvärdens skull. Mest ovanliga lavar och svampar.
Marken är också översållad av märken från järnåldern och framåt. Här är fullt av stensträngar, gamla murar, husgrunder och odlingsrösen. tror inte så mycket är undersökt på djupet.
Man får leta sig fram till reservatet inne i Mittlandsskogen via några traktorvägar.
 
 
Ett odlingsröse, eller är det en grav. vad det än är så har det lite ovanlig utformning. 
 
 
 
Mitt inne i reservatet. Här saknas inte det som krävs för att arter som signalerar höga naturvärden ska trivas. Liggande och stående död ved.
 
 
 
Hunden och jag kröp och klättrade oss fram genom området i några kilometer, det tog sin tid och svetten flödade.  Skönt! Tur att det var fruset i alla fall.
Plockade försten en fästing på hunden här om dagen, nu slipper man nog dem så länge det är fruset. 
 
 
 
Det här har jag nog aldrig sett förut, en hasselvril. Viste inte ens att de fanns. Nu ligger platsen inlagd på min GPS :) Inte så att jag ska sno den men man kan ju hålla koll på den och se hur den utvecklas.
 
Efter någon timmes utforskande kom vi ut på andra sidan reservatet och kom på en traktorväg som ledde oss ut till civilisationen. En kul expedition som gav mersmak för området.
 
 
 
 Och så en liten hundbild förstås. Här sitter han och känner sig duktig efter som jag har sagt åt honom att sitta still. Det brukar gå någon halvminut innan han tycker att det finns viktigare saker att göra än att behaga husse.
 
 
Ha nu en riktigt bra fortsättning på helgerna.
 
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp