Novemberdipp

20/11 2013
 
Den här hösten har man ju inte kunnat klaga på.
I fågelväg har den inte heller varit så pjåkig.
För snart ett par veckor sedan slog Stenåsabadet till ordentligt.
 
 
 vitkindade gäss och en regnskur på väg
 
Under några dagar var platsen begåvad med en rad roliga arter.
Vad sägs om Taigasångare, bergstaigasångare, brunsångare, vattenpiplärka och framför allt en svartstrupig järnsparv.
 
 
Å jag hade ingen möjlighet att åka förrän på söndagsmorgonen.  Jag kom dit en liten stund efter gryningen, 15 minuter efter det att den så eftertraktade järnsparven hade lyft, flugit bort, för att aldrig mer återses.
 
Typiskt!
 
Nu stod folk istället och njöt av taigan och bergstaigan och ibland kom brunsångaren förbismackande i någon buskridå som grädden på moset. Jag kollade förstås in dom också men riktigt bra kändes det inte, dom hade jag ju redan sett tidigare även om det alltid är kul att se dom igen.
På skådarspråk heter det att man dippar en art när man åkt för att se den men missar den.
 
Så blev det åter en dipptur. Men jag är van, det är bara att gilla läget och njuta av utelivet ändå.
 
Då kom hällregnet.   :)
 
 
 
Att ta den här bilden var förstås inte den första jag gjorde när jag kom till Stenåsabadet, men det sista, när allt hopp var ute.
Visst ska det synas även på en minigolfbana att Öland är Sveriges kotätaste landskap.
 
 
 
Längs den västra kusten kan man hitta rester från Simones lilla härjning.
I jämförelse med Filipinerna så är ju det här inte ens tråkigt.
 
 
 
Delar av den här kusten är sakta på väg ut i sjön
 
 
 
Catwalkande ormvråk
 
 
Och lite spanande ormvråk.
 
 
 
Nu i helgen var vi på en arkeologisk expedition och sökte efter brunn i ett intressant område.
Jag hade fått vägbeskrivning lite om bakfoten så någon brunn hittades inte, däremot så hittades den här stenen.
Naturlig eller tillverkad? Är säker på att sådana här stenar användes till både det ena å andra förr.
 
 
 
 Och redan börjar vårtecknen visa sig.
 
 
 
Och så får vi inte glömma den satelitsändarförsedda större skrikörnen Tönn nere på sitt vanliga övervintringsställe i Spanien. Han verkar vara full av aktivitet. Undrar om han håller på att planera sin sedvanliga "grand tour" till Norden i sommar.
 
 
 
 
Sommaren tänker vi väll lite till mans och kvinns på då och då.
Elgå, Norge 2011
 
 
 
FRID
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp