High Line

 
 
Mer parker:)
High Line Park i New York är verkligen en uppkomling bland världens turistmål.
2012 var det den 10e mest besökta platsen i världen med drygt 4 miljoner besökare, 2011 var det ca 2 miljoner. man räknar med att över 50 % är Newyorkare av dessa.
 
 
 
En sådan plats kan man ju inte sumpa, speciellt om man är parknörd som jag.
High Line öppnade 2009 och har väl ännu inte "rotat" in sig men det är förutom unik design, dess  själ och historia som gör parken besöksvärd.
 
Hur började det då?
 
Det var till det här området på Manhattan som alla varor kom in med tåg samt att man hade ett stort slakteriområde. varor kom in och varor kördes ut. I folkmun kallades järnvägen för "The Life line" Mängder med järnvägsspår låg på avenyerna.
Under 1920talet ökade biltrafiken och dödsolyckor med tåg inblandade ökade dramatiskt.
 
Ett försök gjordes med ryttare som gick före tåget med en röd flagga. De kallades för West Side Cowboys
Men det hjälpte föga. Något mer drastiskt var tvunget att göras.
 
Så man beslutade att höja upp hela järnvägen från gatuplanet. I slutet på 1920talet började man bygga den upphöjda järnvägen.
 
 Och på bara några år var man klar
 
 Den röda linjen är det som i dag utgör High Line Park
 
Nu hoppar vi lite. Järnvägen användes fram till 80talet då mer och mer trafik hade gått över till lastbilar och de stora motagningsplatserna flyttat ut från Centrum. Det kostade mer än det smakade att hålla järnvägen öppen så man bommade allt och lät det stå. Naturen tar snabbt igen det som tagits.
 
Broarna var inte tillgängliga för allmänheten och man var till slut tvungen att bita i det sura och börja fundera på en kostsam rivning. Men några med visioner insåg vad detta kunde bli. Man fick upp ett filmteam och fotografer som dokumenterade hur det såg ut och man började prata om att bevara broarna som en grön linje i mitt i betongen.
 
Efter många och långa förhandlingar, arkitekttävling, insamlande av pengar så kunde man till slut börja restaureringen av bron. Bron ägs av staden NY men driftas av High Lineorganisationen.
90% av kostnader och skötsel bekostades/bekostas av insamlade medel och volontärarbete. Är inte det otroligt?
Man var tvungen att tömma hela bron på allt för att täta grunden och blästra och måla allt järn. Alltså man började från scratch egentligen. Sedan lades rälsen tillbaks och den nya designen skapades.
 
 
 
I söder ser slutet/början ut så här. Det här var den första etappen av hittills två som var klar
fritt inträde!
 
 
 
 
 
 
 Björkarna har alltså stått sedan 2009
 
 
 
 
 
 
Den här killen får symbolisera alla frivilliga och de volontärarbetare som mycket omsorgsfullt sköter parken på lediga stunder. Här klipper han bort fjolårets vissna växtdelar. Vill du vara med är det bara att anmäla sig.
 
 
Mycket kan hända längs den ca 2 km långa promenaden. Den här bilden var jag så angelägen om att få skarp och bara med de här två personerna, så att jag blev alldeles stirrig och med det svaga ljuset blev den suddig. Grattis!
 
 
 
Den här bryggan måste ha varit stadig, nu ett konstverk i landskapet som minner om flydda tider.
 
 
En liten park beskådad från HighLine. Trodde först det var en lekplats men där är faktiskt bara stolar och bänkar
 
 
Byggjobb på omkringliggande byggnader pågår alltjämt. Jag gillar sånt här gammalt klotter från graffitins barndom.
 
 
Här var ett riktigt läcker parti med solbänkar. Mycket populärt på årets första varma dag.
 
Jag råkade vist stå på nästan samma plats som den här fotografen gjorde några år tidigare. Och visst kan man tycka att det här är lite häftigare. Men med tanke på alla besökare och den vittrande betongen så kunde man inte ha gjort så mycket annat än vad man har gjort.
 
 
 
Fler musikinslag längs min promenad.
 
 
Är man turist i New York köper man skor. Över allt sitter mer eller mindre förälskade människor och vilar sina fötter med nya skor bredvid.
 
 
Här är läktare ut mot en väg.
 
 
Här ser man läktaren lite utifrån
 
 
Alla hårdgjorda ytor är belagda med de här fint slipade betongbalkarna. En del är svängda åt andra hållet och fungerar som bänkar. Och så naturligt vis de obligatoriska och nödvändiga avspärrningarna.
 
 
Man satsar mycket på konst och det pågår ständigt någon eller några utställningar av kända konstnärer. Skulpturer och väggmålningar eller vad man nu kan hitta på.
 
 
Den där parkeringen gillar jag. 
 
 
 
Men skulle nog dra mig för att köra in där.
 
 
 
 
Och så lite Empire state building
 
 
 
Den där busken tror jag att jag gick bet på. 
 
 
Här är i alla fall trollhassel (hamamelis) och julrosor bla. 
 
 
Det här partiet var bland de mest lyckade tack vare spegelväggen och barrträden.
Här ser man bänkarna jag skrev om tidigare.
 
 
 
En av få gräsmattor. Nä den fick man inte gå på, men varför skulle man det?
 
 
Ett till populärt trädäck och väggen är riktigt fin. Känns igen från bilden med de som går bland hundkexen i början på inlägget.
 
 
En utsikt
 
 
Plötsligt ekar en fantastisk fågelsång mellan husväggarna. En nordlig härmtrast dyker upp i en avenbok.
 
 
Papperskaffemuggar i koppar.
 
 
 
 
 
 
Nytt och gammalt.
 
 
Plötsligt står hon där och sticker ut lite grann.
 
 
Såna här fotosessioner gillar jag. Försöker alltid snylta till mig några bilder. De jobbar mycket mer noggrant med ljussättningen än vad jag gör.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En annan uppvaktad fotomodell.
 
 
 
 
Här börjar slutet i norr.
 
 
Bron viker av västerut några hundra meter. Men den delen jobbar man med nu och är inte öppen.
Nästa gång jag kommer dit lär den garanterat var öppen och då lär jag garanterat vandra även där
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp