Stockholm folk festival å sånt

 
Dagarna ramlar på. har varit en tur i det gamla kära Roslagen och hälsat på föräldrarna och tittat runt lite.
Veckan avslutades med tre dagar på Stockholm Folk Festival, och det var verkligen inte bortkastad tid något av det.
 
Men innan det så blev det bla lite badande hemikring. Det var ju några riktigt fina kvällar då.
Sommaren 2011 badade jag 0 ggr, 2012 badade jag 2 ggr, i år har det nog snart  blivit 10 ggr, det börjar bli som dat ska va känns det som.
 
Det är inte jag som poserar på bryggan, det är någon annan levnadsglad människa som jag inte känner.
 
 
Stockholm/Norrtäljeturen inbegrep bla ett besök på Roslagens sjöfartsmuseum
 
 
 
Där fotades lite intressanta detaljer som kan komma att bli bra att ha inför framtida båtfärder.
 
 
Hur enkelt kan det bli?
 

Ett öskar tror jag är jävligt bra att ha. Funderar på att fixa till ett, nästan i den här stilen.
Al och/eller Asp har jag hört ska vara bästa träslag, någon som har fler bud på det så är jag idel öra.
 
 
Stockholm folk festival
 
Den gick nu för andra året i rad, här på "Tomas Ledins Hesselby slott"
Väldigt fin park med gamla inslag och som lämpar sig mycket väl för det här ändamålet.
 
 
 
Till exempel så är barockträdgården på baksidan lite speciell. Man har här vanliga granar till häckarna och innanför dem finns lite "modernare" buxbom.
Under medeltiden i Sverige användes gran till häckar och boskeér i den mån de fanns i parkerna. man hade ännu inte kommit igång med buxbom och idegran.

På något sätt lyckades vi få rum på slottshotellet, ja det kändes nästan skämsigt lyxigt att slippa fundera på hur man skulle ta sig hem på kvällarna. De sista konserterna slutade runt 1 snåret på natten. Man behövde ju inte ens bekymra sig vad som låg i tältet när man skulle lägga sig. Hörde om en spelman på Korröfestivalen som krupit in i tältet och hittat en grävling som vägrade gå ut, så de sov tillsammans i tältet hela natten. På morgonen var grävlingen borta men stanken satt i. Spelmannen var tvungen att duscha för att kunna fortsätta dagen. Vilken minnesvärd natt!
 
Nå nu till musiken
 
 
 
Öppningskonserten var kanon. Från vänster, Skäggmanslaget, Nya stjärnskottet på nyckelharpa Emilia Amper, hon verkar vara en frisk fläkt i svensk folkmusik. Nyskapande och inspirerande på många plan. Den första som stagedaivade när norska Valkyrien Allstars spelade var hon. Vidare ser man Tomas Ledin som ju är intiativtagare till hela kalaset. Hans polare Nicklas Strömstedt, Sofia Karlsson, svarta hatten sitter på Marie Bergman, Lena Willemark, Esbjörn Hazelius och Singasongwritern Eric Bibb mfl
 
 
Väsen spelade oerhört tajt och bra som vanligt, de har ju hållit på ett tag nu.
 
 
Cookies´N Beans var riktigt bra. Kanske inte bara fjolliga musikfestivalfinalister.
 
 
Skäggmanslaget har gjort oerhört mycket för att hålla Folkmusiken levande. De har alla suttit med de gamla spelmansgubbarna som pojkar och lärt sig gamla låtar muntligt. På 60 talet började de även uppträda med kända och populära popartister, vilket gav folkmusiken en ny dimension och gav den en skjuts in i 80-90 talet.
De spelar rent och okonstlat gamla låtar, oerhört tajt och vackert,
 
 
Nere i parken dansades det gammeltjo
 
 
Folkmusikföreningen Stallet hade festivalens minsta dansgolv. Här är det en som helt spontant dansar med en ljusslinga.
 
 
Och över allt var det buskspel, dag som natt. De här stod i fullständigt mörker tills jag kom med min blixt.
 
 
Många träd i parken var belysta.
 
 
Folk all-in band var medryckande, jag tyckte bilden blev lite kul med den dansande publiken.
 
 
En av mina favoriter, Lena Willemark. vad har inte hon gjort för att föra in folkmusiken i 2000 talet. 
Och vad har hon inte gjort för Älvdalskan som dialekt och kulningen som hon lärde sig av de gamla fäbodgummorna när hon var liten?
 
 
För mig ett nytt gäng. Limbohofvet, riktigt säkra och gör mycket egna låtar. Youtuba dem om du vill.
 
 
Många gånger var det huvuden i vägen, en del mer fotogeniala än andra.
 
 
Ett annat bra gäng var Malmöbaserade Tarabband som spelade arabisk musik, det gillar jag skarpt (det med). Sångerskan Nadin är från kairo och Bagdad och Malmö.
 
 
 
Och så var det lite stånd med allt från gitarrer i 50 000 kr klassen till krumelurflöjtar och viltkebabber.
Missade ett 2 radigt durspel för 200 på instrumentloppiset. Missade billiga 2radiga durspel kommer jag aldrig över
 
 
Man hade små partytält för de som ville spontanspela (buskspel) i fall regnet skulle dyka upp.
 
 
samspel
 
 
 
Gruppen Apolonia gjorde en riktigt bra kvällskonsert med sin Klezmermusik och svenska texter, Dagen efter hade de cirkusbarnteater, det var inte riktigt lika bra tycker jag, men jag är typ 45 år för gammal.
 
Ja detta var bara en bråkdel av vad man kunde uppleva.
jag fick inga bilder på ett par riktigt fina gäng, titta gärna på Valkyrien Allstars som för in norsk folkmusik och hardingfelan in i 10-20talet så det tjongar om det.
 
Den här videon är lustig men vilken låt
 
 
Canadensiska/USA bandet April Versch var otroligt underhållande och gjorde alla glada.
 
 
Väl hemma igen så gick jag igång med kära expeditionsbåten igen, snart ska hon i sjön.
 
 
Inte alla fick lika bra semester som vi. Någon stans på Vätö.
 
 
 
Frid
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp