Sällskapskor och jänkare

Vi var på ett ställe på östra sidan för ett tag sedan. Som vanligt var det lite kor att tampas med. De var rätt roliga dom där. Mycket personliga och otroligt nyfikna. De hade nog inte sett folk med hund på hela sommaren.
Den här kustremsan är väl inte allt för välbesökt av folk.
 
 
 
 
 
I bland blir det lite för trångt när både hundar, folk och fä ska vara på samma plats.
 
 
 
Vadå? Klart man e lite ruffsig när man har gått här ute hela sommaren.
 
 
Den här blicken är lika mystisk som Mona Lisas leende.
 
Nu har fågelsässongen brakat loss ordentligt. För några dagar sedan satte man nytt rekord på Ottenby fågelstation. man ringmärkte 3330 fåglar på en dag. Det gamla rekordet slogs därmed med nästan 1000 fåglar. De måste ha slitit som djur den dagen. Hela sydöstra Öland var nedlusat med fågel speciellt Rödhakar.
 
 
En och annan gärdsmyg var det nog också. Bilden är lånad från Ottenby Fågelstations Facebooksida.
 
En amerikan dök upp på Sebybadet i torsdags. Det var en gulbröstad snäppa. En sånn har jag aldrig sett förut.
Men massa planerade och oplanerade händelser gjorde att jag inte kunnde åka och kolla på den. Den var kvar även hela fredagen, men samma sak då, det gick inte att ta sig dit för min del.
Den var alltså kvar i skymningen på fredagen och på lördag morgon hade jag äntligen tid. Så jag drog i väg i gryningen. De har en förmåga att dra i väg i mörkret så jag hade inte allt för stora förhoppningar när jag tog den sista platsen på den fullsatta parkeringen. Många nyanlända helgskådare hade tänkt som jag. Ett regnväder från sydväst drog in och jag hoppades att snäppan känt av det tidigt och bestämt sig för att stanna några timmer till.
Stranden var kantad av ivrigt sökande folk. Många redan rätt uppgivna, Plötsligt fick någon för sig att den gick 500 meter norr om var den gått de sista dygnen så alla stirrade norrut trots att det stod folk även där och spanade. Det var jag och en kille till som stod kvar.
Men så rätt som det var så stod den bara där rakt framför oss i en liten flock med kärrsnäppor.
Faan vad bra det kändes.
 
 
Andra fågeln från vänster är den gulbröstade snäppan. Lite för långt bort och dåligt ljus för min lilla kamera.
 
I torsdags togs den här bilden av samma fågel.
 
 
Den är lånad från Orientbirdinghttp://orientbirding.com/category/blog/
 
Hem glad och nöjd för att klippa gräset, men så kom regnet och föste in mig, efter ett tag kom solen men det var fortfarande för blött, så jag tog en lång promenad med hunden och njöt av höstfärgerna och rådjuren i mittlandsskogen.
 
 
 
 
Den här bilden tog jag i veckan. Det är en tavla av lök som står i Ventlinge. Den får symbolisera hela Skördefesten som nu pågår över hela Öland.
 
Under veckan har man rensat dy och vass i Färjestadens dämme med en specialgrävare som når extra långt.
För hoppningsvis blir det nu lite mer synligt klarvatten tills vassen åter tar över om något år. 
 
Bilden är tagen med mobilen och HDReffekt.
 
I morgon blir det nog lite sträckskådning i sundet och gräs.
 
 
FRID    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp