HÖST IGEN

Tisdag 16/10 2012
 
Hösten knallar på med allt vad det innebär.
 
 
Den gamla jaktkojan i Isgärde med sin nya fasadmålning sjunker längre och längre in i Mittlandets grönska. Den änvänds inte längre, Den pryder bara sin plats.
 
 
Och vår vän större skrikörnenTönn har hittat åter till sin övervintringsplats i Spanien. han sticker ju helt klart ut från sina "projektkolegeor".
 
 
Förra söndagen var jag vid Stora Rör och skådade på morgonen. Den gamla medeltidsbåten Aluett försökte ta sig till Kalmar efter att ha legat i hamnen under skördefesten. Båten är stor tung och utan maskin. Man vågade inte släppa loss och ro ut ur hamnhålet med risk att driva på det norra pirhuvudet. Dessutom är det en råseglare och Kalmar låg rakt i lov, och kryssningsegenskaperna är ju inte de bästa på den riggtypen.
Så efter någon timmes slit med åror och tampar gav man upp och tog bilarna hem.
Aluett är en fin båt som är byggd på 1980talet efter ett vrak man hittade utanför Kalmar slott på 30 talet. Så det är ju bra att man är rädd om den.
Det var hög arbetslöshet på 30talet och för att få igång lite folk släppte man till pengar för att torrlägga stora delar av slottsfjärden framför slottet och så grävde man ut hela området. Bland många vrak var Aluetts förlaga ett av dom.
 
Höst är ju också fågelskådning för endel.
 
 
Nere på udden hade Club300 sin höstliga tälthelg som nu var inflyttad i det gamla Kmärkta fågelmueet.
Kikare, böcker kläder och lite andra skådargrejer fanns till salu.
 
 
Vädret var det aldra bästa men tyvärr så medför det i regel att det är lite mindre fågel, så fram på dagen minglades det friskt. Just den här helgen är nästan alla på udden.Alla njöt trots fågellugnet men ett pling i mobilen kan plötsligt ändra allt till ett kaos om någon riktigt tung art dyker upp någon stans i Sverige.
 
 
Men just i dag uteblev det där plinget.
 
På kvällen kom sträcket igång igen, dåligt väder var i antågande. Jag drog till Sebybadet för att njuta sträcket i finaste medljus.
 
 
De vitkindade gässen kom över eller alldeles vid sidan, men det är bäst att kolla mobilen så man inte missar nått larn;)
 
 
En trevlig flock. Från vänster: ung mindre sångsvan, skedand hona, gammal mindre sång och vitkindad gås.
 
På kvällen blev det "skådarpub" på Ås vandrarhem, Där delades bla ut diplom till de fyra skådare som nått drömgränsen 400 livsX i Sverige under året, två stycken fick diplom för 450 arter.
Ölet flödade men innan jag tog del av festligheterna åkte några av oss ner för att se om de fångat någon uggla under kvällen. De senaste nätterna hade man fångat flera pärlugglor, men den här kvällen uteblev fångsten. 
Fram på småtimmarna kröp jag in i mitt tält och och vaggades av gåsflockarnas kacklande från natthimlen.
Värst vad de har bråttom tänkte jag innan jag somnade.
 
Förklaringen fick vi på morgonen vinden och regnet ven över udden.
Jag misstänker att många var glada att man flyttat in "tälthelgen" under tak.
 
Fotat från den blöta sidan av vindskyddet.
 
Nu var det visserligen rätt bra sträck men det var svårt att se något. Mest fågel var det i NO, precis därifrån regnet och vinden kom. Stod man i lä så slapp man regnet men fåglarna var ju mest åt andra hållet.
 
 
När fiket öppnade blev kön blixtsnabbt lång.
Jag visste att jag skulle hem om några timmar och torka upp, så jag ställde mig och nötte mot vinden. Torktrasan gick varm på kikarlinserna, och flockarna kom som på pärlband. gäss lommar skägg och gråhakedoppingar alfågel ejder vigg bergand bläsand stjärtand skedand alkor och någon labb han jag se innan jag dyngsur rullade hemåt efter en härlig tur.
 
 
 
På söndagen blev det sovmorgon (jag minns inte senast det inträffade) sedan gick det i äppelskördandets tecken. Tre fulla träd med sena äpplen återstår i nuläget att skörda.
Mosburkarna börjar också fyllas. Koltrastarna sitter redan och dreglar och förstår att vintermaten är kirrad.
 
 
I dag flög åter igen en röd glada över trädgården "välkommen hem Kallebaatur" sa den.
 
 
 
FRIDENS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp