Novemberljus

Söndag 25/11 2012
Här vräker regnet ner just nu och blåser gör det med, skönt att det inte är snö, lite tidigt än.
Enligt döttrarna och Mayakalendern så går jorden under om mindre än en månad.
Jag tycker det är lite pessimistiskt att tro det.
Men å andra sidan så är det ju en av de största händelserna i planetens historia.
Här har man levt ett helt liv utan krig och elände man har haft mat och kläder och så får man avsluta det hela med att se hur jorden upphör, viket flax;)
Hur många miljoner mäniskor tillbaks i historien har inte gått och grunnat på hur jordens undergång kommer se ut.
 
Annars är det rätt lugnt, har donat med löv och sånt plock, och så lite hundpromenader med kameran förståss.
 
 
Har tagit lite bilder bla för att visa hur det ser ut inne på Ölands mittland, så här års i november.
Alla löv har fallit men de nygödslade vallarna är gröna. Det blir rätt fin kontrast.
Kväveläckage hm
Rent teoretiskt så borde det kväve som växterna tar upp göra mer skada än nytta om det blir frost därför att kvävet ökar tillväxten och därmed försämrar invintringen  Och det som inte tas upp av det mer eller mindre vilande gräset, lakas ut och ner i gundvatten bla. Är det vettigt?
Efter 1 dec får bönderna inte sprida gödsel, och de vill naturligt vis inte ha fulla gödselbrunnar i början på vintern, då blir det problem med både utrymme och länstyrelsen i slutet på vinterna så det gäller ju att få ut skiten innan förbudet träder i kraft.
 
 
Blåklocka i november vet jag inte om jag sett förut. Den här klamrar sig fast vid en nässelstam i  ett  buskage av trädgårdsprakttry hemma i trädgården.
 
 
Ris och grenar från kalavverkningen av skogen bakom oss (som jag skrivit om tidigare) har nu flisats.
Tänk en hel skog instoppad i några containrar ja okej stockarna ligger antagligen på något sågverk inne på Småland, och fliset ska nog även det över bron, till Rockneby och Econova för att lastas om och kanske säljas till något värmeverk på Öland.
Transportkostnader på 4 000 - 5 000 kr/container fram och tillbaks plus miljöpåverkan. Är det vettigt? Biobränsle ska ju vara bra för miljön säges det.
 
 
Den lågt stående solen lyckades få en stråle in genom skogsdungen och träffade där på några lönnlöv som lös upp som små oregelbundna lyktor.
 
 
Vår hund är en Isländsk fårhund. Förr hette de Islands spets.
 
 
jag tror de döpte om dem till fårhund när de insåg att de betade gräs ;) Det är inte så att han äter och sedan kräks som vanlga gräsätande hundar gör, utom han gnaskar i sig en hel del sedan är han nöjd med det. Det finns vissa fläckar ute i markerna som har gräs av rätt smak, konsistens och form. Där stannar han gärna till ett tag.
 
 
Sedan gäller det att ha koll på rådjuren, för husse berättar inte alltid när han ser rådjuren för han tycker jag skäller så jävligt då.
 
 
Hur bra ser en hund i motljus egentligen?
 
 
Perennerna hemma i trädgården går in i sin andra kvalitet, vintervilan. Många väljer att städa bort dem redan nu på hösten men det kan vara synd. Med lite frost och rätt ljus kan de vara minst lika fina som på sommaren. Eller som här lite lätt beslöjade av rök från grannens brännhög kan de ge ett annat intryck. Ofta sitter det steglitser och kalasar här, då är de som allra vackrast.
 
 
På söndagsmorgonen hade frosten slagit till. Ligusterhäcken var klädd i flor några timmar.
 
 
En bit av min stig. Den här dan var det extra fint här.
 
 
Var är älgarna?
Den ko med två kalvar, varav den ena dog, som jag ju skrev om för ett tag sedan. har inte så kul.
Den andra kalven kördes ihjäl inte så långt efter den första tragedin.
Kon överlevde älgjakten och nu står hon ibland söder om Glömminge och äter äpplen i trädgårdarna och funderar på vad fan livet har för mening egentligen.
Jag har inte fått något provsvar från SVA ännu, av vad den första kalven dog av.
 
INSPIRATION
 
Att göra något snyggt med vanliga kulspettspennor trodde jag inte var möjligt. Men än är inte undrens tid förbi. Se på de här.
 
 
 
 
Det är konstnären Samuel Silva   http://vianaarts.deviantart.com/   som för kulspettspennan in i en ny era. Han använder bara 5-6 färger för en målning, men det går tydligen åt en hel del pennor.
 
Jag blir vansinnigt inspirerad men vet av erfarenhet att hur mycket pennor , papper och motivation jag än har så blir det bara pankaka och streckgubbar av det i alla fall. Men jag ska nog göra ett nytt försök, kanske är det just kulspettspennor jag ska ha. Räkna inte med att bilderna visas här på bloggen;)
 
 
 
 
 
 
 
FRID DÅ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foto och illustration | |
Upp