Betraktelser från Ryd till Alaska

Onsdag 18/4 2012


Något svävade över Ryd på Söndagen



Det var ganska dimmigt så morgonturen ner till sjön gav inte speciellt mycket i fågelväg.



Solen bröt dock igenom fram på förmiddagen och det blev en fin dag.


Då gjorde vi ett nytt försök.



Hunden älskar stranden och blev rätt ivrig.



Här får han äntligen löpa fritt och hämta pinnar ute i sjön  och skälla på Örnar och svanar.



Här ligger SES båt och väntar på iläggning.

Någr trogna bloggläsare kanske minns den här bilden för något/några år sedan.



Det är samma båt.



Här finns en gammal enkel praktisk och klassisk gistgård, ännu i drift mellan varven.



På vägen ner till sjön så går man förbi det här korvskinnet. Ni som såg den fina filmen om författaren Barbro Lindgren på TV här om veckan känner kanske igen det. Hon har nämligen förbarmat sig över det och håller koll på det. Nu har någon, kanske Barbro, lagt en fin ram av pinnar runt. Tänk att ett korvskinn kan bli ett kultföremål så här.

Annars har veckan mest bestått av arbete.



Fast jag har sett en snatterand med bruten vinge i alla fall
Men för min del hade ju vingen gärna fått vara hel förståss.

Harar har jag sett rätt många



Fast jag har bara försökt plåta den här.


Och så har jag läst ut den här boken i veckan.



Författaren skrev jag om för ett litet tag sedan i samband med Everest. Innan dess skrev han den här boken som egentligen började som en artikel i amerikanska tidningen Outdoor om unge Chris McCandless luffande runt i USA i början på 1990-talet, han for sedan upp till Alaska för att leva ute i vildmarken. Med sig hade han ett gevär och en påse ris.
Boken är som en dokumentär där Jon Krakauer åkt runt och pratat med folk som kände Chris eller bara träffade honom tillfälligt och han gör en analys av varför det kunde bli som det blev.
Sean Penn gjorde sedan en riktigt bra film med utgångspunkt från boken.
Den är verkligen sevärd, Den heter "In to the wild". Om du blir torsk på filmen så läs boken efteråt.
I boken finns ett bra avsnitt där Jon berättar om sin egen klättring av Devils thumb. Ett tvärbrant berg i Alaska.

Nu har jag läst så mycket böcker och grejat och donat med massa annat så alla mina roliga tidningar har sammlats på hög.



Här är några av dem.

Nu tar jag en paus med bokläsandet och plöjer de här i stället, så vida jag inte får tag i "Thin air" förståss.





Ur arkivet



Den här bilden var med i ett inlägg från april 2010 som jag kallade "Batalj i hagen". Det är ju liksom den tiden nu igen.

Se inlägget här
http://kallebaatur.blogg.se/2010/april/batalj-i-hagen.html




Ha det nu så bra så länge,




FRID















Foto och illustration | |
Upp