The 25 summits

Tisadg 23/4

Den här listan snubblade jag över för ett tag sedan.



Det är den högsta höjden/toppen i varje svenskt landskap.

Jag har aldrig varit någon toppbestigare.

Jag började ändå nästan genast fundera på att jag skulle upp på dom topparna/höjderna i sinnom tid.
Sedan har det legat och smågnagt baki i skallen. Hur ska jag lägga upp det här då?

De överaktiva kan ju tex ta ett par toppar i månaden under ett år, eller varför inte så fort som möjligt.
Jag är väl inte känd för att vara direkt överaktiv och således är min plan att jag tar dom när jag har tillfälle. Det får ta den tid det tar men mitt mål är att fixa dom förr eller senare.

Många "toppar" i södra  Sverige färdas man ju förbi mer eller mindre ofta, men de högsta och intressantaste ligger ju i norr och de kräver lite mer planering och förberedelser och det är också ett roligt jobb.

Det innebär ju också att jag ska upp på Kebnekaise så småning om också, och den tanken är alldeles ny för mig. Det blir spännande.

Den lägsta ligger faktiskt på Öland av alla ställen, 58 meter över havet, ett bronsåldersröse som man hade en galge och hängde folk i under 1600-1700 talet.
Man ser den från vägen och när jag haft vägarna förbi den sista tiden har jag kollat från bilen och tänkt.
Jag tror jag ska ta den sist av alla för att jäklas med mig själv lite, fan vad det ska klia i bergsbestigarbenen fram till dess.
Det blir också lätt att ta med tårta och skumpa till den toppen och fira med familjen.

jag ser inget negativt med ett sånt här projekt, bara fördelar. Jag lär mig landskapen bättre och upptäcker helt nya platser över hela landet och några toppar kräver hyfsad kondition om man nu vill njuta lite samtidigt och det är ju inte heller fel.

 Och med den här sidan så blir det ju nästan oförskämt enkelt med planeringen.   http://sverigestak.org/index.html

Så har jag gått och tänkt den sista tiden. Hittils har jag ingen av topparna vad jag vet.

Jag gör en riktig expeditionsrapport för varje toppbestigning i framtiden.
Kanske man skulle fixa lite sponsorer också ;)




Medans andra skådare var på Dumme Mosse i Jönköping i helgen och tittade på en vacker svartvingad glada som dök upp där i fredags, var jag hemma och beskådade en stationär men rörlig ringduva.









FRID
Foto och illustration | |
#1 - - Eva:

Vilken kul idé! Jag tror jag snor den, i ungefär samma takt :)



Kram

#2 - - Kallebaatur:

Vad roligt Eva, då kanske vi syns på en topp någonstans i Sverige. Om du behöver en oerfaren bergsguid till Ölandstoppen vet du vart du ska vända dig;) Håll mig gärna uppdaterad på dina framgångar.



Kram

#3 - - Eva:

Absolut!!

#4 - - Gunnika:

Kul grej! Stort lycka till! Jag har ju bestigit Keb två gånger, med och utan skidor och även med och utan sikt. Så det är bara resten av topparna kvar då! :)

#5 - - Kallebaatur:

Vad trevligt att du hakar på Gunnika och för att du länkade hit. Hoppas att din första tur till Keb var den med magsjuka och dålig sikt och att den sista blev en revansch i bra sikt och att du var pigg som en nötskrika;) I år blir det nog att "tugga höjd" på lite lägre toppar i syd och mellansverige, men när det är dags för Keb (hoppas på 2013) så hör jag av mig för tipps och råd.

Upp